”Grymt ha en boll med mitt namn på”

Nu gör Söderling succé som företagsledare

Foto: WILHELM STOKSTAD
SPORTBLADET

Långtidssjuk – men allt annat än sysslolös.

Som många andra tennisspelare har Robin Söderling gett sig in i företagsvärlden.

– Ger man sig fan på något är förutsättningarna att lyckas ganska stora, säger den förre världsfyran som har tagit fram en tennisboll i eget namn.

Foto: WILHELM STOKSTAD
Söderling med sina bollar...

Senast Robin Söderling spelade en tävlingsmatch var den 17 juli 2011, då han förnedrade David Ferrer i finalen i Swedish Open. Sedan dess har han kämpat för att besegra sitt livs tuffaste motståndare, körtelfebern.

– Det jag saknar mest är tävlingsmomentet, som jag var så trött på och tyckte var så jävla jobbigt, säger Söderling när Sportbladet träffar honom i Kungliga tennishallen.

30-åringen ser sig fortfarande i första hand som tennisspelare, men i dag har han ytterligare två titlar på visitkortet. Västgöten, som 2012 lämnade Monte Carlo och flyttade till Stockholm, fungerar som turneringsdirektör för Stockholm Open och har kopplingar till tre bolag.

Söderling, företagaren, är mest känd för att ha tagit fram en tennisboll i eget namn. Drygt två år har gått sedan han första gången besökte produktionsanläggningen utanför Bangkok.

Team Nadal använder bollen

– Det finns ingen annan tennisboll som är framtagen av en tennisspelare och det märkte jag när jag började besöka fabrikerna. Jag har alltid varit en materialare och det har blivit värre och värre med åren. Många gånger har folk frågat vilken boll som är bäst, vilken de ska köpa. Då har jag inte kunnat svara. Det finns många bollar som är okej, men ingen som jag upplevde som riktigt, riktigt bra, säger Söderling.

Bollen är i dag godkänd av Internationella tennisförbundet, finns att köpa långt utanför Sveriges gränser och har blivit väl mottagen av tennisetablissemanget. I november skrev RS Sports AB ett tvåårsavtal med tränarorganisationen GPTCA, Global Professional Tennis Coach Association, vilket betyder att stjärntränare som Toni Nadal och Patrick Mouratoglou använder bollen på sina anläggningar.

– Vissa säger att det har gått fort, men jag är otålig och tycker att det har tagit tid. Det är grymt att ha en boll med mitt namn på. Min tanke har aldrig varit att bli svinrik, även om det är roligt om det ”snurrar” lite, säger Robin Söderling.

”Platsar fortfarande i DC-laget”

Ska du och dina kollegor följa upp tennisbollen med andra produkter?

– Kommer det nya produkter ska jag stå för dem. Jag skulle inte komma på tanken att sälja en boll som jag inte tycker är riktigt bra.

Har sidosysslorna varit ett botemedel mot den frustration du måste ha känt när du inte kunnat träna och spela?

– Absolut. Det har varit kul att ha något att lägga tankarna på. Jag hoppas fortfarande att jag platsar i Davis Cup-laget, om jag skulle vilja, och någon gång ska jag sluta. Oavsett om det är nu eller om fem-sex år behöver jag något att göra. Jag ville inte sitta hemma och rulla tummarna.

Som många andra företagande tennisspelare saknar Robin Söderling högskoleutbildning, men det går att lyckas ändå. Stefan Edberg och Magnus Gustafsson är två bevis på det. Edberg är ett aktat namn inom kapitalförvaltning och ”Gusten” har byggt upp en imponerande företagsportfölj sedan han slutade med tennisen. Koncernmodern Gigu AB omsätter över 100 miljoner kronor och har ett eget kapital på 24 miljoner.

– Jag har pratat lite med ”Gusten”, som har gjort det riktigt bra, säger Söderling.

Hur kommer det sig att många tennisspelare har blivit lyckosamma företagare?

– Viljan och drivet är en stor förklaring. Förenklat: Vill man komma någon vart och lyckas måste man lägga ner otroligt mycket slit. Många har ingen utbildning och har inte jobbat med något liknande tidigare, men ger man sig fan på något är förutsättningarna att lyckas ganska stora, säger Robin Söderling.

ARTIKELN HANDLAR OM