Det är upplagt för ett hejdundrande avsked

Kolla in expertens unika inblick inför Olympiatravsfinalen: ”Oj, nu kommer du lägligt”

Foto: LARS JAKOBSSON/TR BILD
Propulsion vinner Olympiatravet.

Startfältet är förbannat bra, ingen normal människa kan klaga på klassen.

Ändå – visst är det Propulsion mot klabbet? Nu när Readly Express, hönskackel, inte vågade vara med.

Nej, förlåt, den var ovanligt dum. Readly åker till Finland i stället, en fin gest av Timo Nurmos.

Och så slipper vi se dem mötas före Elitloppet. Tummen upp.


ANNONS: Nu har du möjlighet att ta rygg på Sportbladet-experternas V86- och V75-system. Här går du med i andelslaget. [Extern länk]


I måndags hade jag äntligen lite tur. Nej, jag vann inget nu heller. Den sortens flyt verkar jag skoningslöst befriad ifrån. Vad jag syftar på är att min cykeltur i vårsolen innebar att jag råkar svänga upp på Daniel Redéns gård utanför Örsundsbro i exakt rätt ögonblick. Vi snackar plankträff i den högre skolan.

”Oj, nu kommer du lägligt”, säger stallförmannen Per Pergenius och pekar bort mot rakbanan. ”Propulsion och Double
Exposure (båda klara för Elitloppet) ska precis gå sina sista intervaller.”

Så jag skenar upp och ställer mig vid sidan av Redéns berömda, tungsprungna sandbana och får se (typ) ett tiotal världsstjärnor komma på rad, frustandes och pustandes.

Det är ingen lek för någon häst, inte ens för Propulsion. Svetten lackar, de stånkar. Inte undra på att Stall Zets djur springer som satan i loppen, tänker jag. När de slipper den här mördarbanan blir de väl både chockade och överlyckliga och känner sig som überhästar.

Gillar inte kyla, mörker och elände

Daniel hoppar av Propulsion och meddelar, utan att vi knappt hunnit säga hej: ”Jäklar vad bra han känns. De ska vara riktigt bra för att ha någon chans mot honom på lördag.” Han bubblar av självförtroende och är ovanligt uppsluppen. Så där som man kan bli när det är vår, himlen är molnfri och livet leker.

”Tänk om han varit så här i vintras! Proppen blir som en helt annan häst när värmen kommer.” Sen förklarar han att hans nya teori (han har många sådana) är att Propulsion inte gillar kyla, mörker och elände.

Men så är det ju för alla, protesterar jag. ”Inte så, jag menar att hans kropp inte funkar. Han blir stel och lederna protesterar, det är nästan lite reumatiskt. Om inte det vore för Prix d’Amerique skulle han
aldrig startat i januari.”

2019 är det sista året han ska tävla. Sedan väntar aveln där stoägarna står i kö. Han kommer att kunna vraka och välja där, och tjäna pengar som gräs, det är inte gratis att betäcka med honom. Men först görs alltså en stor satsning mot Olympiatravet och Elitloppet. Tanken är att det ska bli ett hejdundrande avsked.

Allting är finjusterat

Det blir faktiskt första gången han är med på Åby, tidigare vårar har han hoppat över Olympiatravet och matchats sparsamt med bara ett mål, Elitloppet.

Tre gånger har han startat där: fyra, tvåa, tvåa är starka finalsiffror men är det bara seger som räknas nu, allt annat är ointressant. Därför har Daniel tränat Propulsion hårdare än någonsin efter Prix d’Amerique. Han ska även få tävla lite mer frekvent – allt för att hitta en formtopp
tidigare. Det är den sista helgen i maj på Solvalla som han ska brisera och briljera.

Förra året och även 2017 kom hästen in i absolut toppform efter Elitloppet. Upplägget nu ska ändra på det. Allt är finjusterat efter tidigare års erfarenheter.

Men först ska han alltså vinna Olympiatravet, från spår sju bakom bilen.

Man kan givetvis spekulera i att han får göra en massa jobb för att vinna, att det inte går, att någon slår av honom eller smiter undan. Open stretch talar ju inte till hans fördel och ingen kommer ge
honom en centimeter gratis. Alla tittar på honom.

Ändå måste det till något extra för att komma åt Propulsion. Glöm inte att han är fruktansvärt snabb över upploppet. Vet inte hur många monsterspurter vi sett men Örjan Kihlström har i stort sett alla vapen med sig när han kör ut till start. Och vi kan nog vara lugna för att han osäkrat dem också.


ANNONS: Nu har du möjlighet att ta rygg på Sportbladet-experternas V86- och V75-system. Här går du med i andelslaget. [Extern länk]


En jättekababel doldis

Klabbet då? Vilka står för det tuffaste motståndet? Tycker att den är svår att svara på, förmodligen handlar det om slumpen och tur på vägen. Men jag ska ändå försöka syna dem i sömmarna, de som ni kanske inte har full koll på och någon till.

Bahia Quesnot hade flyt med startspåret. Det åttaåriga franska stoet visade att hon kan öppna fort i Criterium de Vitesse näst senast. Efter en resa i andra ytter, i rygg på Bold Eagle, drog hon fram Readly Express sista 500 och var bara en längd efter Readly i mål. Helt klart en toppinsats. Hon är inte alls chanslös, även om det är svårt för franska kuskar att lyckas i Sverige. De blir gärna åskådare här.

Coach Franbleu ska ni ta en titt på, i senaste starten. Fransosen är åtta år och brakade runt i ensam ledning, kanske 30-40 meter för de andra, i ett lopp på Vincennes där Prix d’Amerique-tvåan Looking Superb var stor favorit. Coach Franbleu höll undan på aningen stumma ben. Intrycket var ändå att det här är en jättekapabel doldis som det blir hur kul som helst att se. Jorma Kontio ser också till att de inte sitter fast för länge.

Om han vinner fattar jag inte...

Atupem är Finlands hopp, en sexårig hingst som kort och gott varit mycket bra på slutet. Senast vann han Seinäjoki Race efter en virvlande spurt från andra ytter.

Exakt hur bra han är får vi kanske fråga Pastore Bob om? Han hade fått bestämma i ledningen i 1.13-fart, men hade inget försvar den sista biten. Finnen har vunnit 21 lopp på 39 starter och är obesegrad
i fem raka i år. Spår nio får de vara helnöjda med; han är inte särskilt startsnabb.

Cokstile då? Vann norska derbyt 2017 och har hittat tillbaka efter ett mellanår 2018 med bara tre starter. Han spurtade ner Donatomite i V75 på Momarken senast, från ledarryggen och om han vinner nu fattar jag inte särskilt mycket. Vilket förstås har hänt tidigare.

Gav stelt och kantigt intryck

Nej, då är nog Cyber Lane en troligare vinnare, om nu Propulsion
nödvändigtvis ska åka på däng.

Johan Untersteiners bössa och derbyvinnare stod över Elitloppet förra året, men vann Copenhagen Cup. Han hann visa att han är på god väg att bli en som kan vinna vilket lopp som helst. Dessutom är han startsnabb, har haft tur med startspåret (i suget bakom bilen) och kan välja att köra i front eller ta en bra rygg.

Det som inte var så roligt var hur han såg ut i kvalet, som tvåa bakom stallkamraten Day or Night In gav han ett stelt och kantigt intryck. Untersteiner berättar att han skickat hästen till en kotknackare och att han kommer att vara smidigare nu. Det låter bra. Cyber Lane har en grym speed och vi vill se honom prestera på topp. Då är han ingen man fnyser åt.

För sent att be om nåd?

Och sen kör Björn Goop Muscle Hustle. Det är inte lite spännande, utan mycket. Goops förmåga att sätta fyr på vilken häst som helst kan inte överdrivas. Killen är läskigt effektiv.

Men det lär behövas när Propulsion morrar och trycker i fyrhjulsdriften 200 kvar. Det såg vi senast. Då är det dags börja be om nåd – eller då är det kanske för sent?


ANNONS: Nu har du möjlighet att ta rygg på Sportbladet-experternas V86- och V75-system. Här går du med i andelslaget. [Extern länk]


Läs mer inför Olympiatravet:

avMicke Nybrink

ARTIKELN HANDLAR OM