Kampen som ”avgör” världens största lopp

Startkaoset i Prix d’Amérique - Stig H: ”Det är tuffa tag och inte så disciplinerat som i Sverige”

1 av 3
Starten i 2017 års upplaga av Prix d’Amérique. Här tar sig de 18 hästarna upp på banan via den smala passagen från ”starttarmen”.
TRAV

PARIS. 18 tokladdade hästar och kuskar på liten yta - alla med samma mål: komma iväg bäst för att ha chans att vinna.

Starten i Prix d’Amérique kan närmast beskrivas som ett kaos.

– Det är väldigt trångt och rörigt, säger stjärnkusken Örjan Kihlström. som kör en av förhandsfavoriterna, Propulsion, i årets upplaga.

På söndag körs världens tuffaste travlopp, Prix d’Amérique, på Vincennes-banan i Paris.

Trots att det körs över utslagsgivande 2 700 meter, där hästarna både ska springa nedför och uppför på den svarta kolstybben, så avgörs väldigt mycket i den omtalade starten.

Prix d’Amérique startas med fransk voltning och det är rätt långt ifrån det svenska, ordnade, voltsystemet - i Frankrike samlas de 18 hästarna på en tarm vid sidan av banan och går sedan ut på banan i en smal passage där det kan ta tvärstopp, kuskar skriker och det är vassa armbågar som gäller - allt för att få en så bra position som möjligt i starten- och sedan i loppet.

– Det är trångt som tusan och många ivriga körsvenner. Det är tuffa tag och inte så disciplinerat som det är i Sverige, säger mästertränaren Stig H Johanssom som vunnit loppet med Queen L., 1993,  och som kommenterat Prix d’Amérique i tv flera gånger.

”Försöka få fyr på honom”

Två svensktränade nämns främst i förhandssnacket och kommer att bli favoritspelade tillsammans med franske superhästen Bold Eagle, det är Readly Express och Propulsion.

Den sistnämnda blev fyra i fjolårets upplaga, då efter en lite missad start och dåliga förberedelser.

Nu siktar kretsen kring hästen, med tränaren Daniel Redén och kusken Örjan Kihlström i spetsen, på revansch.

– Han har gått jättebra på slutet och kändes väldigt fin senast, säger Kihlström.

I år ska Örjan lägga upp den riviga starten annorlunda för att försöka få ett bättre utgångsläge.

– Jag ska få lite mer fart på honom. Han är ovanligt avslappnad från start och har inte så bråttom, jag ska försöka få fyr på honom.

”Rörigt”

Finns det en galopprisk när du gör så?

– Han är normalt travsäker, så det ska inte vara några bekymmer.

Hur är starten?

– Det är väldigt trångt och rörigt. Det blir alltid någon återkallad start, då får man göra om hela proceduren, och det är bråttom tillbaka. Det gäller att vara med på noterna, kommer man sent tillbaka till start så kommer man i regel iväg sent.

Vad kan du förvänta dig av Propulsion i starten på söndag?

– Han är ju ändå inte startsnabb så vi kommer inte vara bland de första, men hoppas på första tredjedelen av fältet i alla fall. Inte i de bakre regionerna…

Vad ska ni ha för lopp för att vinna?

– Han är allround, hästen, och gör sitt jobb oavsett lopp, men det får inte krångla någonting. Det är några emot som är väldigt bra. Readly Express och Bold Eagle är de värsta, men det är några till som är bra också.

Känns det bättre inför loppet i år kontra i fjol?

– Ja, förutsättningarna ser bättre ut och han har fått ett års rutin och hårdhet. Det är minst lika hårt motstånd i år, men jag har en bra känsla.

Är du nervös?

– Det ska jag inte säga, men det är mer spännande, säger Örjan Kihlström.

Förstapriset i Prix d’Amérique är 4,5 mijloner kronor och körs på söndag, 16.05.

ARTIKELN HANDLAR OM