Nybrink: ”Det här är framtidens travsport”

Micke Nybrink: ”Möjligen, jag skriver möjligen, kan vi behålla 1609 meter i Elitloppet”

Foto: TR Bild/Malin Albinsson
Propulsion vann Åby Stora Pris
TRAV

Lätt att ta i så man spricker.

Lätt att sugas med och ösa på med beröm och bli bullrande drastisk.

Men Åby Stora Pris i sin nya form är framtidens travsport. Allt annat känns numera hopplöst akterseglat.

Skicka alla sprinterlopp västerut, tillbaka till USA, one way ticket.

Möjligen, jag skriver möjligen, kan vi behålla 1609 meter i Elitloppet.

Kraven från min sida var överdrivna. Jag hade nog orättvist höga förväntningar på Åby Stora Pris när loppet premiärkördes över 3 140 meter autostart med tio hästar i ett heat. Kan inte påminna mig när jag var så nyfiken inför ett stort lopp, inte bara på vem som vinner också på hur loppet skulle se ut, om det rent av handlade om en ny dimension.
Visst, det var lite kul med den gamla formen också, trots 1 640 auto, med samma åtta hästar i två heat och spegelvända spår.
Skiljeheaten vi fått se har också varit stor underhållning, ibland – andra gånger har det tyvärr mest liknat djurplågeri.

Så när sportchefen på Åby, Jon Walter Pedersen, valde att ändra på allt, när han i stort sett ställde sig på huvudet och ritade om förutsättningarna gjorde jag tummen upp. Kort och gott: fan vad coolt. Jag vet inte vem som ligger bakom alla bra idéer men det har länge känts som just Åbytravet är det svenska travmodets huvudstad. Fast fler borde apa efter.

▪▪▪

Duellen mellan Readly Express och Propulsion blev så bra den kunde. Och det fina är vi i efterhandsanalysen egentligen inte är så mycket klokare. Vem är bäst? Ingen aning.
I veckan har jag från min utkikspost i Ålands yttre skärgård, med höjda ögonbryn, överallt läst om att det var fördel Readly. I stort sett verkade det stå 5-4 i avgörande set och Kontio och Readly behövde bara hålla serven för att få lyfta bucklan och raka hem de två miljonerna.
För ledningen skulle han ju ta. Propulsion kan inte öppna (well) och det var bara att frihjula till spets för Readly. Fast så blev det ju inte, faktiskt inte alls.
Readly Express var i och för sig aningen kvickare den första biten men Kihlström lyfta snabbt ut i andraspår, såg till att hålla kvar Kontio på utsidan och körde till ledningen med, typ, ett utsträckt långfinger till alla badkarskuskar.

”Örjan den dåren”

Men vad gjorde karljäveln (förlåt) några sekunder senare? Örjan, den dåren, gav bort allt han tjänat till Jorma och släppte utan strid. Hur dum i huvudet får man bli? Tänkte ni så? Inte jag, Kihlström ska köra som Kihlström, inte som Björn Goop. Han ska vinna på att hålla bollen i spel och låta de andra slå bort sig. Han ska fasen inte svinga vilt och försöka pricka linjerna. Det är inte alls hans stil. Om en häst ska köras bort ska den sitta fast, så tänker Örjan.
Loppet var därmed kört. Efter 500 meter var i alla fall 2860 av de 3140 meterna körda. Nu skulle inte mycket hända. Nej, inte ett dugg före det 180 meter korta upploppet med dubbla open stretch. Visst, valfri Kolgjini (Platon eller Rajesh Face) kanske kommer farande efter ett tag, men duellen var lagd on hold.
Fasen vad trist, kan någon snabbspola? Vem kom på det här? Nej, inte alls så. Det här var ju olidligt spännande. Vi fick fundera i flera minuter på hur det skulle sluta. Hade inte Kihlström klantat till det igen? Inbillade han sig att Propulsion kunde speeda ner Readly på det sättet? Lägg av.


Kontio kände i alla fall flåset i nacken. Han blev tillsynes ganska nervös och valde att ge järnet redan 400 meter från mål. Kortspeed är inte den egenskapen som Readly Express är mest känd för. Han är bättre på att spurta i ett par varv.
Propulsion hakade på i rycket, vreds ut in på upploppet och sen... spelade det ingen roll vem som vann. Så kände i alla fall jag. När två så underbara hästar, som i stort sett bara fått värma upp i 2500 meter och har alla krafter kvar. När de får spurta in mot mål. Jag har inga ord för det. 
Propulsion vann med någon centimeter och får de två miljonerna. Men den här gången fanns det ingen förlorare. Readly Express var absolut lika bra – vi vet fortfarande inte vem som är Sveriges och kanske världens bäst häst.

”Det gillade jag”

Är det inte raffinerat? Börjar det bli givet vilka som ska mötas i The Showdown på Solvalla under Kriteriehelgen? Två hästar, 1640 auto, två miljoner till vinnaren. Tror ni Kihlström släpper då också?
Hur som helst, Propulsion vann på Åby och jag fick faktiskt tänka en stund för att minnas när han förlorade senast. Elitloppet var det ju, hur kunde han bara bli tvåa där?


Till sist: Såg ni vem Daniel Redén sprang fram och kramade först av alla när resultatet kom, när målfotot var uppförstorat? Propulsion – det gillade jag.

ARTIKELN HANDLAR OM

V75

Elitloppet

Solvalla