Mejla

Mattias Karlsson

Tidernas travskandal – historien förändras

Karlsson: Djupt berörd och skakad

Publicerad:
Uppdaterad:

Det var tidernas travsaga.

Nu är det tidernas skräckhistoria.

En stor del av travhistorien ser ut att förändras.

Det här handlar om känslor och fakta blandat om varandra, vi får utgå mycket från de faktiska bevis och vittnesmål från veterinärer som finns.

Det allra viktigaste nu är att det görs en ordentlig utredning samt att det kallas till presskonferens där förbundet Svensk Travsport och tränaren Daniel Redén ger sin syn och svarar på våra frågor.

Eftersom ST i högsta grad är inblandat och ser ut att vara skyldigt så måste vi få en extern utredning.

Propulsion vann Elitloppet i söndagskväll.
Foto: SIMON HASTEGÅRD/BILDBYRÅN
Propulsion vann Elitloppet i söndagskväll.

Fruktansvärt och smärtsamt

Folk som inte är så insatta i travet säger till mig nu att det verkar alltid vara så mycket stök, strul och problem runt travet.

Det har varit alldeles för mycket under lång tid och det har aldrig varit så allvarligt och mörkt som nu.

Det känns platt och enkelspårigt att skriva det, men det är klart att det är tidernas största travskandal som saknar motstycke.

Det är mer chockerande och ledsamt än Ego Boys plötsliga död eller de största dopningsskandalerna.

Med det inte sagt att det är medvetna fel och uppsåt som har begåtts av de inblandade.

Bara begreppet nervsnittning låter fruktansvärt, smärtsamt och obehagligt – det är något jag inte vill veta att det existerar.

Kontrollerades förra året

Det var alltså den 27 april 2015 som det finns dokumenterade bevis för att Propulsion ska ha nervsnittats i New Jersey – anledningen ska ha varit kronisk hälta i hovarna och att det därför begärdes borttagning av nervvävnad.

Före ingreppet hade Propulsion resultatraden 8-6-3-6-4-3, efter ingreppet löd resultatraden 1-1-7-1-1-1.

Den 2 augusti 2015 såldes hästen och nervsnittningen framgick inte i auktionsinformationen.

Senare i exportcertifikatet var det angivet att Propulsion hade nervsnittats, det är svårt att tro annat än att köpare och förbundet missat det.

Om de inblandade hade upptäckt den informationen så måste vi anta att det inletts en process för att häva köpet.

Ett stort problem är också att när det under 2019 framkom uppgifter att Propulsion skulle vara nervsnittad så genomfördes veterinärkontroller som inte hittade något, men ST verkar ha missat att kolla med amerikanska förbundet där dokumentationen har funnits samt att kolla exportcertifikatet som fanns hos flera av parterna.

Daniel Redén har enligt reglementet tränaransvar, men frågan är hur rimligt det är att tränare ska kunna ha full kontroll på allt som har hänt en häst utanför den egna träningsverksamheten.

Resultaten kan strykas

Hästar som är nervsnittade är inte startberättigade i Sverige, eller för den delen i Frankrike där Propulsion har haft en del framgångar.

ST:s vd Maria Croon sa i V86 Direkt i TV12 att Propulsion har belagts med startförbud och att hans resultat kan påverkas, om resultat stryks blir inte heller avelsvärderingen korrekt och betäckningsbeviset kan dras in.

Vi har en häst som ser ut att aldrig ska ha fått starta i Sverige som efter importen har sprungit in in över 33 miljoner kronor, har vunnit Elitloppet, haft massor av storloppsframgångar, slagit rekord samt har födda ettåringar och betäckningar som kanske inte skulle ha genomförts.

Propulsion har bland annat också vunnit Norrbottens Stora Pris fyra gånger, Hugo Åbergs Memorial tre gånger, Åby Stora Pris två gånger, Masters två gånger, Olympiatravet en gång. Alla är de miljonlopp.

Han har dessutom varit tvåa i Elitloppet två gånger och trea i Prix d’Amerique en gång.

Alla de här resultaten kan raderas, hästar bakom kan ha rätt till stora prispengar och en stor del av de senaste årens mest betydande travhistoria kan försvinna.

Nerver kan växa ut

– Nils Ronéus var ute och tittade på Propulsion under tisdagen, jag är totalt öppen och jag låter alla veterinärer få titta på mina hästar. Nils hävdar att hästen har hundra procent känsel, det finns ingenting som tyder på att det är någonting gjort med några nerver. Jag kan inte tänka mig att en häst kan springa så många tuffa lopp som han har gjort utan känsel – hästen skulle totalhaverera, den skulle krossa sina egna ben, säger Daniel Redén till Travronden.

– Propulsion har full känsel, det är flera veterinärer som kontrollerat honom och alla har kommit fram till samma slutsats. En häst som blivit nervsnittad känner ingenting, men det är omöjligt att en häst startat så många gånger som nervsnittad, säger veterinären Daniel Söderberg, som kontrollerade hästen när han kom till Sverige, till samma facktidning.

– I en avelshygienisk aspekt är det förkastligt, hästar vinner som egentligen inte skulle vinna. Man fuskar fram individer, som anabola steroider skulle man kunna jämföra det med. Från hästens synpunkt, från det ögonblick man har gjort det, så vet inte hästen bättre, den har inte ont längre. Det är inte alls lätt att hitta något som tyder på en nervsnittning, för känseln i huden kommer tillbaka väldigt fort, säger sakkunniga veterinären Flemming Winberg till Sportbladet.

”De flesta hästar återfår en viss känslighet ganska snart efter operationen men de djupare delarna av benet kommer att fortsätta att vara utan känsel i genomsnitt 1-2 år. För många varar det betydligt längre”, står det i amerikanska veterinärintyget enligt Travronden som hänvisar till Sulkysport.

Enligt flera veterinäruppgifter till Travronden har Propulsion haft full känsel, flera sakkunniga uppger också att nerverna kan växa ut igen.

Ett läckert intryck

Daniel Redén är en känslomänniska och djurvän som haft en karriär som bestått av höga toppar och djupa dalar – toppen har aldrig varit så hög som sent i söndags kväll och botten varit så låg som i tisdags när det här började upptäckas officiellt, även om han själv inte skulle ha någon skuld.

Vid V75 på Östersund på lördag har Daniel Redén fem hästar till start, däribland stjärnan Double Exposure i huvudloppet Jämtlands Stora Pris – det finns ingen tvekan om att de kommer till start och jag hoppas att Daniel Redén är på plats som planerat.

I Elitloppet var stallet etta, fyra och sexa i mål – i Prix d’Amerique 2017 var stallet tre, fyra, sexa och oplacerad.

Propulsion fick äntligen vinna ett av de allra största loppen i sin femte start i Elitloppet – efter att inte ha startat sedan Prix d’Amerique den 26 januari, lottats till spår åtta i försöket och fått skräckupplägget med tredjespår hela loppet samt fått ett omöjligt upplägg i finalen.

Det allra starkaste intrycket på mig gjorde Propulsion i värmningen – jag har aldrig tidigare sett en häst så tävlingssugen, välmående och vältravande.

På måndag förmiddag var jag ute på Furuby gård i Örsundsbro och fick klappa på en glad och lycklig Elitloppsvinnare.

Av det vi har sett av Propulsion från sidan går det inte att tro att han varit påverkad av någon nervsnittning.

Känner oss bedragna

Det är en otroligt populär och folkkär häst efter sin långa karriär – det är lätt att känna igen honom med sin karisma och under de stora folkfesterna på somrarna har han stått för oförglömliga insatser.

Rekordmånga såg Propulsion vinna Elitloppet i söndags, många tidigare inte travintresserade fick känslor för honom.

Då var Propulsion en av världens bästa travhästar genom tiderna.

Allra minst skuld har Propulsion och det är en häst som verkar ha mått väldigt bra i livet.

Propulsion är fortfarande en fantastisk häst och en fantastisk individ.

Även om ingen har älskat att tävla så mycket som Propulsion kommer Daniel Redén nu se till att han blir bortskämd, får mycket kärlek och det allra bästa pensionärslivet hemma på gården.

Som nioåring var tävlingskarriären hur som helst snart slut.

För Daniel Redén kommer Propulsion att betyda lika mycket.

Det ändrar ändå inte faktumet att det verkar som att han inte skulle ha kommit till Sverige.

Den här historien har berört mig djupt och har gjort mig skakad.

Omfattningen på den är enorm och näst intill inte överblickbar.

Det är en sorgsen tomhet.

Det är en mardröm.

Fotnot: ST meddelar på torsdagen angående Propulsion: ”En ny avelsvärdering kan, enligt registreringsreglementet, bli aktuell när utredningen är klar. Detta innebär att redan födda avkommor samt de betäckningar som görs i år inte kommer att påverkas, oavsett slutligt beslut i ärendet.”

Källor: Travronden och linnandersson.org

Av: Mattias Karlsson

Publicerad:

LÄS VIDARE