”Förståelse för kritiken”

Publicerad 2014-03-18

Tore Fyrand.

Stortränaren Stefan ”Tarzan” Melander, stjärnkusken Björn Goop och flera hästägare är besvikna på att Solvalla har förlorat en egen tävlingsdag kvällstid.

Nu berättar sportchefen på banan, Tore Fyrand:

– Jag har förståelse för kritiken, vi får se hur det blir i framtiden, säger han.

Tre veckor har avverkats av den nya satsningen Onsdag Xpress, där V86 saxas mellan Solvalla och Bergsåker/Jägersro/Åby.

Redan nu har kritik kommit mot det nya upplägget. Främst mot att nationalarenan Solvalla har tappat en egen tävlingsdag.

Björn Goop, Stefan Melander och flera hästägare har visat sitt missnöje och kräver i stort sett att ”Valla” får tillbaka en egen tävlingsdag.

– Stockholm är huvudstaden och vi måste ha ett högkvarter för travet här. Solvalla är Elitloppsbana och nationalarena, men jag funderar på om Solvalla är det. Det vara något speciellt att vara på Solvalla, så ser det inte ut i dag. Nu är det som att komma till en landsortsbana, eller ännu sämre, det är katastrof, säger Melander.

”Den bana som tappat mest”

Solvallas sportchef Tore Fyrand har följt med utvecklingen kring det nya upplägget de första veckorna.

– Vi är den bana som har tappat mest på det här, vi är i den situationen att vi har tagit bort något vi har haft, de andra banorna har fått något de inte har haft, säger Fyrand.

– V86 som tv-produkt har blivit väldigt, väldigt bra. Men det är nödvändigt att titta på lite förändringar, vi kan inte fortsätta att saxa en V65-omgång mellan två banor efter V86. Det måste ändras och vi har haft möte med ATG och ST om det.

Saknar ni att ha en egen onsdag?

– Vi är i den situationen att vi måste testa olika koncept, men är det något som inte fungerar, då måste vi åtgärda det snabbt. Just nu är det för mycket saxning och det blir för mycket stress för både de aktiva och publiken.

Vad säger du om kritiken från Melander, Goop och hästägarna?

– Jag har förståelse för det, vi får se vad det blir. Det blir en ändring nu och det är första steget. Sen måste vi hitta bästa möjliga lösning tillsammans med ST och ATG, säger Tore Fyrand.