”Vi har aldrig haft så stor chans att vinna”

Karlsson inför det stora Prix d’Amérique-slaget

1 av 2 | Foto: MALIN ALBINSSON/KANAL75
Propulsion.
TRAV

PARIS. Trav-Sverige är uppdelat i två lika stora läger.

Propulsion eller Readly Express.

Aldrig har vi haft så stor chans att vinna Prix d’Amerique.

Startlistan är klar till det 97:e Prix d’Amerique på söndag.

18 hästar ska göra upp över 2700 meter på Vincennes.

Enligt officiella programmet kröns vinnaren till världmästare 2018.

Paris är tapetserat med travaffischer i stället för mode och gastronomi.

De flesta pratar om ett trekejsarslag mellan dubble franske mästaren Bold Eagle och de svenska utmanarna Propulsion och Readly Express.

Trion verkar bli ungefär lika betrodda med ett odds runt 3,50 på toton.

Att vi har två svenska hästar med så här stor vinstchans på förhand har aldrig hänt tidigare.

”Marre” spelades till favorit

Om vi tittar på de tidigare loppen under 2010-talet ur svensksynpunkt minns vi naturligtvis främst Maharajah.

2011 var han favorit till oddset 2,90 och slutade tvåa, 2012 var han andrahandsfavorit till oddset 4,40 och slutade fyra, 2013 var han andrahandsfavorit till oddset 5,80 och slutade oplacerad och 2014 var han femtehandsfavorit till oddset 9,70 och vann.

Förra året var Lionel N.O. andrahandsfavorit till oddset 8,90 och Propulsion fjärdehandsfavorit till oddset 12,3.

I övrigt är det Raja Mirchi som 2013 var någorlunda betrodd som fjärdehandsfavorit till oddset 8,80.

En duo med rätt förutsättningar

Det som förenar Propulsion och Readly Express är att det är två väldigt moderna travhästar som är både kraftfulla och explosiva.

De båda bruna hingstarna kännetecknas också lätt med sitt enorma långa framsteg.

Propulsion är son till den amerikanske avelsgiganten Muscle Hill och Readly Express är son till den franske avelsgiganten Ready Cash.

De skiljer sig på det sättet att Propulsion är en muskulös storväxt pampig häst och Readly Express är en mindre lågt flygande häst.

Propulsion trivs allra bäst med rygglopp där han får spara sin speed och Readly Express trivs allra bäst i spets där han kan hålla högt tempo en längre sträcka.

Tränare är Solvallas två ledande stall, Daniel Redén respektive Timo Nurmos.

Kuskar är landets största stjärnor, Björn Goop respektive Örjan Kihlström.

Delar de travintresserade

Frågar man runt i vårt travland tycks det vara lika många som tror på Propulsion som Readly Express i Prix d’Amerique.

Det här blir faktiskt första gången de möts.

Bortsett från totospelet så är det ändå inte någon som har något emot den andre, om någon av dem vinner gläds alla åt en sällsynt svensk seger.

Själv har jag trots allt två stora frågetecknen för de svensktränade hästarna.

Propulsion har aldrig kommit iväg nödvändigt snabbt i det franska voltsystemet utan har i stället uppträtt disträ, han trivs bäst med bilstart och över kortare distanser.

Readly Express har inte härdats och fått så mycket i rutin i så här extremt hårda sammanhang, tredjeplatsen i genrepet Prix de Belgique på Vincennes förra söndagen var det första mötet med den äldre internationella världseliten.

Mycket spekulerande

Andra letar mest förklaringar till champion Bold Eagles ovanliga fyra raka andraplatser:

Elitloppsmisslyckandet knäckte hans vinnarskalle.

Hela Sebastien Guaratos stall har visat dålig form under det franska vintermeetinget.

Den lättare balansen gjorde både att hästen inte fick fäste och blev hovöm i Prix de Belgique.

Det finns säkert spår av sanning i alla de här tre punkterna.

Mina främsta anledningar är ändå:

Han har blivit äldre och tar tid på sig att komma igång ordentligt.

Hovbölden i inledningen av vintermeetinget har gjort att hästen har missat träning, vilket syns tydligt.

De förberedande loppen har körts för honom opassande och han har inte fått den hjälp av stallkamraterna som han kommer att få i Prix d’Amerique.

Söker inspiration vid havet

Sebastien Guarato vidtar åtgärder för att Bold Eagle ska vinna för tredje året i följd.

Den franske tränaren har tagit sin stjärna till de väldiga stränderna längs den karga Normandie-kusten för första gången.

Där ska han få en nytändning med träning i den salt- och tångdränkta Atlantluften, blåmusselskal under hovarna och uppblåsta ostronburar i sanden.

I vattenbrynet efter tidvattnet blir underlaget hårt och fast med välgörande svikt.

Det är helt rätt och kommer att göra honom mycket gott.

På tio starter på den klassiska Vincennes-distansen 2700 meter har Bold Eagle startat tio gånger, vunnit nio av dem och varit tvåa en gång bakom supervalacken Aubrion du Vers.

Kejsaren är inte död.

Taktiskt utmanande

Readly Express och Bird Parker jagar spets.

Propulsion och Bold Eagle vill ha rygglopp så länge som möjligt.

Det är viktigt för Bold Eagle att inte ha Propulsion och Readly Express bakom sig under loppet.

Bird Parker barfota runt om kan ge honom ännu en ytterligare överväxel.

Min stora outsider är den oändligt vackra ballerinan Belina Josselyn som har sett bländande ut i de förberedande loppen och där man har sparat skorycket till nu.

Sex svensktränade hästar

Grejen med svenske Oasis Bi är att kusken Pierre Vercruysse har tagits till nåder efter de uppretade känslorna för ett år sedan när fransmannen bröt sitt löfte och körde Call Me Keeper.

Grejen med svenske Wild Honey är att Daniel Olsson för första gången får köra Prix d’Amerique.

Grejen med svenske Lionel N.O. (som är döpt efter fotbollsstjärnan Lionel Messi) är att norske ägaren och uppfödaren Göran Antonsen kör sitt första Prix d’Amerique, Den regerande Olympiatravsvinnaren ska också lättas i balansen på framhovarna betydligt jämfört med tidigare.

Svensktränade Lionel N.O. och Oasis Bi kan mycket väl tjäna pengar i loppet, det är de två senaste årens treor.

Svensktränade Ringostarr Treb och Wild Honey ser jag däremot inte med någon större chans.

Timo Nurmos sammanfattar ganska bra vad som väntar: ”Kuskarna skriker ganska mycket här och det är fajt från början till slut. Både hästarna och kuskarna här nere är, inte aggressivare, men de har mer temperament än vad vi är vana vid i Sverige. Vissa hästar kan tända till när det är fajt. Det är mycket tuffare körning, om man sitter fast så tränger de sig bara ut, det är som cowboyland, det är fajt hela tiden.”

De främsta svenskinsatserna i Prix d’Amerique under 2010-talet: 1) Maharajahs seger 2014, 2) Maharajahs andraplats 2011, 3) Daniel Redéns facit trea-fyra-sexa-oplacerad 2017, 4) Björn Goops andraplats med Timoko 2016, 5) Oasis Bi:s tredjeplats 2016.

ARTIKELN HANDLAR OM