Storleken har visst betydelse

Publicerad:
Uppdaterad:

Fysiker: ”Jag väljer en liten kusk”

Debatten om vikten av kuskens storlek har fått ett svar.

Storleken spelar roll!

– Jag skulle välja en liten kusk framför en stor alla dagar i veckan, säger Krister Wiklund som är fysiker vid Umeås Universitet.

Krister Wiklund.
Foto: Foto: UMEÅ UNIVERSITET
Krister Wiklund.

Viktdebatten tog sin början då Lars I Nilsson bantade ner sig från 118 kilo till tvåsiffrigt på sex veckor för att få köra Going Kronos.

Trav365 följde sedan upp med att prata med lättviktaren Carl-Erik Lindblom och tungviktaren Alf Jonsson.

Nu ger sig Krister Wiklund, fysiker vid Umeås Universitet, in i viktdebatten. Han väljer att prata mer om storleken på kusken än dennes vikt.

– Ja, visserligen går dessa två saker ofta hand i hand, men den absolut viktigaste faktorn är luftmotståndet. En stor kusk möter mer luftmotstånd än en liten, säger Wiklund.

Hur mycket det skulle spela in är dock svårt att räkna ut enligt Wiklund.

– Inte ens de stora biltillverkarna kan räkna ut luftmotståndet på sina nya bilar utan de får köra dem i en vindtunnel för att se hur effektiva de är. Något liknande skulle krävas för att få fram ett resultat på en travkusk också.

Ingen fördel för stora kuskar

En annan nackdel för stora kuskar tror Wiklund sig se i när banan är tungsprungen.

– När det är lös bana sjunker tyngre kuskars vagnar och hjul ner mer i backen och det blir en plogeffekt, slår Wiklund fast som inte ser några fördelar med att vara större som kusk.

– Nej, det skulle i så fall vara om det krävs väldigt mycket styrka i något skede av ett lopp, men vad jag förstått så är det inte mer än vad en liten kusk klarar av.

Till sist, om du hade häst till start på V75 på lördag och skulle välja mellan en liten och en stor kusk. Hur skulle du resonera då?

– Jag skulle välja en liten kusk framför en stor alla dagar i veckan. Med motiveringen att det blir mindre luftmotstånd, avslutar Wiklund.

Thomas Sandberg, Minimedia

Publicerad: