Gör V75 mer publikvänligt

TRAV

Travet har varit bra på att bygga spelet.

Sämre på att profilera sporten många gånger.

Därför måste travets elitserie lanseras mycket hårdare.

Foto: Sportbladets Mattias Karlsson.

V75 är världens bästa spel. Det är också travets elitserie sportsligt (jag har tidigare varit inne på att det till och med skulle kunna vara hela Nordeuropas liga).

Som spel lanseras det påkostat och omfattande. Sportsligt är vi inte många som hänger med.

Det är fem klasser (gulddivisionen, silverdivisionen, bronsdivisionen, klass 1, klass 2). Gott så.

De möts i ett antal försök där de bästa sedan gör upp i en final. Det känns helt rätt.

Varje omgång med försök och final kallas meeting. Perfekt.

Måste profileras

Sedan börjar det som tillför mer oreda än ett hockeyslutspel och -kvalspel. Antalet försök kan variera, försök påbörjas innan tidigare final har avgjorts och poängsättningen är det ännu färre som kan redogöra för.

Det är inte det minsta publikvänligt.

Det är otydligt och tillkrånglat.

Travets elitserie med meetings, finaler och försök måste profileras. Publiken måste kunna hänga med, följa sporten över tid och lära känna hästarna på ett bättre sätt.

Klassnamnen kan göras mycket mer spännande. Meetings som heter 1 och så vidare går knappt ens att prata om.

Något måste hända snabbt

Jag har tidigare skissat på namn som Svenska vintermeetinget,Olympiatravsmeetinget, Elitloppsmeetinget, Försommarmeetinget, Sommartravsmeetinget, Kriteriemeetinget, Höstmeetinget och Julmeetinget.

Jag förstår förslaget att alla V75-finaler ska köras på Solvalla, något måste hända snabbt och omfattande med det som har varit Sveriges nationalarena.

Men nog måste man passa på att ta ut sportens godbitar till publiken också, att V75-finaler körs under Olympiatravet på Åby och under publikfesterna under sommartravsturnén måste vara en självklarhet. Stockholm är inte som hetast och mest attraktivt under semesterperioden mitt i sommaren.

V75 måste vara en tydlig serie med kval, slutspel och final.

ARTIKELN HANDLAR OM

V75