Succé-dj fick toppjobb: ’Världens bästa julklapp’

Diskjockeyn Julia Fjordefors om nya rollen som marknadschef på Gävletravet: ”Jag ska inspirera”

Publicerad 2023-02-14

Julia Fjordefors, 29, ny marknadschef på Gävletravet.

Julia Fjordefors, 29, har de senaste åren gjort succé som dj.

Sedan 1 februari är hon dessutom ny marknadschef på Gävletravet.

– Det var världens bästa julklapp! Jag är inte rädd för förändring, säger Julia till Trav365.

Gävletravet satsar på föryngring och modernisering. Det senaste steget i den processen är att anställa stadens mest bokade diskjockey: Julia Fjordefors.

29-åringen påbörjade sin nya tjänst som marknadschef den 1 februari och ersätter därmed Lars Högberg.

– Jag har jobbat med marknad och sälj i alla dess former mer eller mindre sedan jag påbörjade mitt arbetsliv. De (Gävletravet) hade skrivit annonsen väldigt inspirerande och sökte efter någon som ville jobba med utvecklingsmöjligheter, berättar Julia för Trav365 och fortsätter:

– Jag är en sådan person som gillar att hänga med i svängarna och inte är rädd för förändring. Jag ska inspirera och utbilda folk så att de ska vilja komma hit till travet. Detta känns dessutom som en intressant bransch.

”Man träffar mycket folk”

Hur skulle du sammanfatta dina två första veckor på jobbet?

– Hektiska. Mycket information och möten. Men roliga. Man träffar otroligt mycket folk och det blir lite panik att memorera alla namn.

Hon arbetade senast som produktionsledare på Strömbergs Distribution och har en treårig universitetsutbildning bakom sig där hon studerade till ingenjör inom industriell ekonomi, med inriktning ledarskap och logistik.

Julia har dessförinnan även marknadsfört hotellet Holiday Club Åre, där hon var deras ansikte utåt.

Efter att ha sökt tjänsten ifråga under sensommaren dröjde det till strax före jul innan kontraktet var spikat.

Lyckan var total.

– Det var världens bästa julklapp!

”Jag ville ha en ny utmaning”

Julia saknar visserligen erfarenhet från travet men det lär det nu bli ändring på då hon dagligen omges av branschfolk.

– Jag försöker hänga med och ska faktiskt börja spela lite själv.

Men du vet vad som är fram och bak på en häst?

– Ja då, det har jag koll på! Min syster och mamma är galna i hästar. Själv har jag lite respekt för dem...

Hur reagerade egentligen släkt och vänner när de fick veta att du fått jobbet som marknadschef?

– Vissa blev chockade men samtliga glada eftersom de kände till att jag ville ha en ny utmaning. Många tror att yrket kommer att passa mig väldigt bra.

När vi ber henne räkna upp sina egna styrkor som marknadschef så lyfter hon fram faktumet att hon är både lyhörd och ett riktigt energiknippe.

– Med små medel kan man uträtta mycket. Det krävs inte alltid att hoppa upp på de största hästarna.

Julias artistnamn – Hardrockhallejulia

I sin nya yrkesroll vill hon satsa brett på sociala medier, vilket är ett av hennes expertisområden, och marknadsföra Gävle live. Planen är att dra igång denna under året.

– Mitt mål är att vi ska synas och höras mer än vad vi gör i dag. Gävletravet är en plats där alla är välkomna men vi ska nå ut till fler generationer. Det kan vara så att vi tar hit artister, har en trubadurkväll, whiskeyprovning, ja, allt möjligt.

Julia, med en bakgrund inom jazzen, går att hitta på sociala medier under artistnamnet Hardrockhallejulia.

– Det har jag haft längre än tio år. Jag var runt 18 år och ville kalla mig något roligare än bara Julia. Man skulle kunna tro att jag var ett fan av Lordi, men de var inte några av mina favoriter.

”Jag sprider glädje”

Hon har gjort sig känd som diskjockey runt om i landet, men framför allt i Gävletrakten där hon länge varit stadens mest bokade dj.

Det skulle inte komma som någon större skräll om vi i framtiden får se Hardrockhallejulia uppträda på Gävletravet.

– I samband med flytten till Åre fick jag en dag för mig att köpa en mixer och spelare. Jag övade lite hemma och vågade trycka på ”Rec”.

– Min nisch är att jag sprider glädje och når ut till de flesta åldersgrupper. Helst av allt spelar jag house, och gärna med inslag av disco. Musik gör allt mer levande.

Vad hoppas du på mest av allt inför det som komma skall?

– Att folk kommer att vara nöjda med mitt arbete och att vi når våra mål, avslutar Julia.

”Hon är naturligtvis loket”

Trav365 fick sig även en pratstund med Gävletravets sportchef Mathias Gustafsson angående valet av banans nya marknadschef.

– Det känns jättebra faktiskt. Vi i personalen var med på de sista intervjuerna som återstod under processen, och alla var överens om att det var Julia vi skulle satsa på, säger Mathias som vill minnas att Fjordefors konkurrerade ut 20 sökande till tjänsten.

Vad var det som fick er att till sist fastna för just henne?

– Dels bakgrunden av att ha jobbat några år med event i Åre, men också för att hon är en ung och driven människa med ett glatt humör. En som vi tror har näsa för att få travet att utvecklas när det gäller event, även när det inte är tävlingsdagar.

– Vi har under många år pratat om att arenan står tom ungefär 330 dagar om året och det är där vi vill att det ska hända mer. Gävle live ska bli ett begrepp. Eventen kan se olika ut då vi har fantastiska möjligheter och vi har bland annat Gävles största ”loppis” en söndag i månaden.

Vilka förhoppningar har ni på Julia framledes?

– Hon är naturligtvis loket som kommer att dra vagnarna, även om vi är ett team. Nu kommer det in en ny, ung person som kanske kan komma på idéer som vi andra inte kläckt tidigare och få oss att tagga till lite extra? Igen, det känns jättebra med henne, avslutar Mathias.

Följ ämnen i artikeln