Readly Express kan slå rekord på rivieran

Foto: LARS JAKOBSSON/TR BILD

Det franska vintermeetinget var en häftig show.

Nu ska Readly Express kyssa havet i Nice.

Sedan är Elitloppsuppladdningen i full gång.

Travsporten är lika spektakulär som alltid.

Det franska vintermeetinget på Vincennes i Paris är avslutat.

De tre minnena jag främst bär med mig är:

Det galnaste segerfirandet någonsin.

Den vackra ballerinan Belina Josselyn vann Prix d’Amerique – tränaren Jean-Michel Bazire körde själv, men stallets hästar var också tvåa och trea.

Bazire hällde hela champagneflaskor över sig själv och publiken, men det var två lopp efter det bröt loss ordentligt – Dorgos de Guez var överlägsen i Prix Jean Rene Gougeon, över upploppet styrde fransmannen ut längst ut till staketet mot publiken och vinkade: ”jag vill ge något tillbaka till publiken för det enorma stödet”, publiken verkligen exploderade och var på väg in på banan.

Den ståtliga fuxan vann senare också extremloppet Prix de Paris som körs över två varv runt den mastiga svarta banan – efter loppet ställde hästen och Bazire sig vid staketet och lät publiken klappa, krama och gosa, likt Scarlet Knight och Stefan ”Tarzan” Melander på sin tid.

Readly Express uppvisning i det stora revanschloppet.

Två veckor efter Prix d’Amerique så lekte Readly Express och Björn Goop hem Prix de France, Björn Goop hade tid för publikfrieri och utdragen segergest framför publiken.

Regerande Prix d’Amerique-mästaren var trea i Prix d’Amerique efter en centimeterförlust på målfotot – men han gjorde det allra bästa loppet av de deltagande hästarna, han gjorde en ännu bättre insats än vid segern året innan.

Uppladdningen inför Prix d’Amerique under söndagen.

Prix d’Amerique 2019 handlade om de fyra stora stjärnorna Readly Express, Propulsion, Bold Eagle och Belina Josselyn.

Må vara att Bazire fintade bort och krossade de övriga totalt i själva loppet – men det vi fick se innan i prepareringen, värmningarna och provstarterna var en mäktig travupplevelse, alla fyra såg bättre ut än någonsin.

Tuffa förutsättningar

En vecka efter att vintermeetinget är slut möter stjärnhästarna våren på den franska rivieran.

Criterium de Vitesse på Cagnes-sur-Mer utanför Nice är en storslagen upplevelse, banan har hela det till synes ändlösa azurblå Medelhavet i bakgrunden på den bortre långsidan.

Så vacker som travsport för finsmakare och det goda franska livet kan bli.

Loppet körs över Elitloppsdistansen 1609 meter auto, en engelsk mil.

Det blir första gången som Readly Express startar över sprinterdistans, bara det i sig är en stor historisk travhändelse.

För ett år sedan rusade Bold Eagle hisnande 1.08,9 runt banan.

Det kan Readly Express slå, med marginal – för jag tror att han kan behöva det för vinna.

Propulsion har Europa-rekordet på 1.08,1 i Hugo Åbergs Memorial på Jägersro 2017, i USA har Åke Svanstedts Sebastian K. och Chris Oakes Homicide Hunter sprungit snabbare på 1.07,7 respektive 1.07,6.

När Readly Express har spår ett och Bold Eagle spår sju, så kommer Uza Josselyn från spår fyra att sticka till spets.

Sedan finns det två scenarier för de båda franska hästarna.

För Uza Josselyn att försöka köra själv i spets hela vägen eller släppa till Bold Eagle.

För Bold Eagle att försöka överta spets från Uza Josselyn eller försöka hitta ryggen på Readly Express.

I Prix de France var det inget snack i spetsstriden när Readly Express hade spår fem och Bold Eagle hade spår sex – svensken var överlägsen.

I Criterium de Vitesse är det ingen diskussion om fördelen när Readly Express har spår ett och Bold Eagle har spår sju – fransmannen kommer att enkelt vara först.

Spår ett på Cagnes-sur-Mer är nämligen mycket värre över distansen än det var på bespottade Örebros gamla bana.

Bilen släpper hästarna i utgången av kurvan och hästarna längre ut har mycket högre fart.

Det blir en oerhört tuff utmaning för Readly Express och Björn Goop – men som det har sett ut den senaste tiden kan jag inte tro på annat än seger ändå, upploppet är trots allt runt 350 meter långt.

I Prix de France fick de dirigera väldigt enkelt efter att Belina Josselyn galopperat tidigt, men om det hade behövts såg Readly Express ut som att han hade sprungit rekordtider.

Min rankning i Criterium de Vitesse 2019: 1) 1 Readly Express, 2) 7 Bold Eagle, 3) 4 Uza Josselyn, 4) 5 Dijon, 5) 8 Billie de Montfort.

Jag satsar på att Readly Express vinner på tiden 1.08,4 och att han kommer att vara ännu snabbare i Elitloppet om två och en halv månad.

Attachez vos ceintures!, ”Spänn fast säkerhetsbältena!”, är rubriken förstasidan på den dagliga franska hästsporttidningen Paris-Turf inför söndagens lopp i Nice.

Slutar för tidigt

Möjligtvis blir det någon enstaka start till för Readly Express innan avskedsföreställningen i Elitloppet på Solvalla den sista söndagen i maj.

Tävlingskarriären kommer att ta slut alldeles för tidigt för en häst som bara är sju år och endast så här långt gjort 34 starter i livet.

I stället väntar en attraktiv och penningstinn avelskarriär för en häst som har Ready Cash som pappa och Viking Kronos som morfar.

Det är först nu Readly Express har börjat se ut som en världsstjärna på riktigt; muskulös, kaxig och fokuserad.

Rent barfota på hovarna är han oerhört speedig, huvudlaget med kupor för ögonen, så kallade blinkers, har gjort honom blixtrande startsnabb – i Prix de France satt tussarna kvar i öronen över upploppet.

Ärligt talat ser jag ingenting alls som kan hota honom i Elitloppet.

Timo Nurmos Readly Express blir i så fall den andra svensktränade hästen efter Berndt Lindstedts Dart Hanover att vinna både Prix d’Amerique och Elitloppet.

Då har Readly Express också vunnit framförallt Kriteriet, Derbyt, Europaderbyt, Jubileumspokalen och Prix de France.

Readly Express är det bästa svensktränade travhästen genom tiderna, men vi har inte fått se tillräckligt och kunna njuta så mycket av honom här hemma i Sverige.

Det gör hästar som Ina Scot, Copiad eller Nuncio mer populära.

Eller även antagonisten Propulsion.

Eller till och med V75-favoriten On Track Piraten.

Tänk om.

Kom igen.

Beslutet är katastrofalt för fansen på läktarna.

avMattias Karlsson

ARTIKELN HANDLAR OM