”Han har mycket ogjort på banorna”

Daniel Redén om: • Propulsions uppladdning på hemmaplan inför PdA • Längtan efter en storseger • Lördagens start

1 av 4 | Foto: MIKAEL ROSENQUIST/TR BILD
Propulsion och Örjan Kihlström vid segern i Hugo Åbergs Memorial i juli.

avDaniel Söderbäck

TRAV

Propulsion har vunnit nästan allting som går – men ska försöka sätta kronan på verket i Paris den sista söndagen i januari.

Succétränaren Daniel Redén, 38, berättar om varför han laddar upp på hemmaplan, årets häftigaste Propulsion-seger och lördagens V75-start.

– Jag behöver inte se så mycket alls på lördag, jag vet vet vad han kan, säger han.

I förra veckan kom beskedet. Stjärnhästen Propulsion, som tidigare i år blev historisk genom att vinna miljonloppet Hugo Åbergs Memorial för tredje året i rad, fortsätter att tävla.

Nu siktas hästen mot en ny start i Prix d’Amérique söndagen den 27 januari. Och det blir ett upplägg – med starter på hemmaplan – inför styrkeprovet på Vincennes kolstybb.

Trav365 tog en avstämning med tränaren Daniel Redén om känslan att tävla vidare med stjärnhästen, lördagens start i gulddivisionen på Solvalla, uppladdningen inför Frankrike och den snöpliga andraplatsen i Elitloppet tidigare i år.

”Bra för sporten”

Till att börja med. Hur känns det när beslutet är taget att Propulsion ska tävla vidare?

– Det känns väl bra. Jag vill se mina hästar tävla och få så långa karriärer som möjligt, det är bra för sporten. Även om Propulsion vunnit nästan allting som går att vinna har han mycket ogjort på banorna. Han har mycket kvar i kroppen att leverera och det är kul att vi kan fortsätta.

I lördagens start kommer Propulsion tävla med skor från tuffa spår 12 i guldfinalen, V75-6.

– Det här läget är ganska iskallt och det är dåligt påläst av mig, jag trodde inte det var 12 hästar i en guldfinal. Alla hästar springer 10, 11, 12-tider och från spår 12 är det många att runda. Formen är det inget fel på i alla fall och han känns som han ska.

Vad vill du se och måste du se från hans sida?

– Jag behöver inte se så mycket alls, jag vet vet vad han kan. Det är ju inte hans sista start i karriären.

”Otrolig energi”

Du har sagt att hästen bestämmer när han ska sluta tävla. Vilka signaler får du från Propulsion nu?

– Han ger bara signaler att han vill starta. Han har en otrolig energi i kroppen och vill verkligen ut och springa. Jag ser inga signaler på att han inte vill tävla mer.

Du kommer bara starta honom i Sverige, för att köra ner honom direkt för start i Prix d’Amérique. Hur många fler starter i Sverige tänker du dig innan avresan till Frankrike?

– Man får gå lite på känsla och lyssna på hästen. Vilket skick han är i och när han är redo för nästa lopp, för att få den bästa uppladdningen. Det har gått bra hittills och vi kommer troligtvis köra något liknande.

– Jag vill ge honom de bästa förutsättningar för att kunna vinna ett sådant lopp. Att vara hemma på vår gård där han kan använda styrkebanorna, då han kräver stenhård träning, är bäst för honom. Han är så pass fin så det finns ingen anledning att byta.

”Blev stressad och nervös”

Hur mycket bättre kan han bli med det här upplägget?

– Det är svårt att veta. Men tidigare har det varit lite småbekymmer varje år i Frankrike. I år var det sjuka hästar runt omkring honom vilket gjorde att man blev stressad och nervös. Året innan blev han själv tjock i benen och tappade en hel upplandning, bland annat. Det är bara att hoppas att det här blir bra.

– Han har betydligt mer muskelmassa på kroppen än de bästa andra hästar jag har i träning, och har haft. Han kräver lite hårdare träning men när han tål den träningen blir han lite bättre. Han är född till att vara en sprinter- och medeldistansstjärna.

”Det kändes uppgivet”

Tidigare i år så slutade Propulsion trea i Prix d’Amérique och tvåa i Elitloppet. Efter den snöpliga andraplatsen har hästen tagit storslam och vunnit allt han har ställt upp i och sprungit in över tio miljoner kronor bara i år.

Om du ska bli på riktigt bra humör, vilken av Propulsions segrar i år blickar du tillbaka på då?

– Man borde väl säga segern i Åby Stora Pris mot Readly Express. Men jag tror det blir Hugo Åbergs. Det kändes som det blev ett tufft upplägg i loppet, alla ville vinna, och det kändes uppgivet när han gick i tredjespår på sista långsidan och jag släppte tanken på seger. När han kom in på upploppet så tog han bara i en ny växel och överraskade även mig litegrann. Han har höjt sig ytterliga några snäpp i år.

Grämer du dig fortfarande efter andraplatsen i Elitloppet?

– Ha ha, det börjar väl lägga sig lite, men det var mest för hästens skull. När han har gjort en sådan karriär och slagit de allra bästa, var han värd att få vinna ett sådant stort lopp.

Hur mycket drivs du av revansch, att få ta vinna antingen Prix d’Amérique eller Elitloppet med Propulsion?

– Kalla det vad du vill, jag drivs av att försöka vinna de stora loppen, som alla andra. Men man måste ha alla bitar med sig och det ska klaffa med allt upplägg. Om man tittar på att ha med en häst i Elitloppet handlar det ju inte bara om vad man gör veckan innan, eller när man får inbjudan. Hela upplägget inför och vinterträningen spelar roll.

Daniel Redén har ytterligare två V75-hästar på startlinjen på lördag och tre stycken på söndag. Se faktarutan nedan för kommentarerna.

Här är de fem högsta V75-vinsterna 00:35
ARTIKELN HANDLAR OM

V75

Elitloppet