”Helt galen vår och sommar, en saga”

Daniel Redén om Propulsions seger i lördags, superåret hittills och chansen i Jubileumspokalen

Foto: Malin Albinsson, TR Bild
Daniel Redén och Stall Zet har haft ett makalöst 2018 hittills. I lördags vann han Åby Stora Pris och på tisdag kan han ta hem Jubileumspokalen på hemmabanan Solvalla: ”Man hinner knappt ladda om”
TRAV

Propulsions superseger i Åby Stora Pris var bara en storloppsseger i raden för tränaren Daniel Redén, 38.

Han leder tränarligan på inkörda pengar överlägset i Sverige och på tisdag kan han vinna ett nytt miljonlopp - Jubileumspokalen.

– Det har varit en helt galen vår och sommar - allt är en saga, säger han

I fjol hade Daniel Redén och Stall Zet ett rekordår då hästarna sprang in drygt 25,6 miljoner kronor.

Inför årets säsong låg Daniel lågt i snacket.

Obefogat - har det visat sig.

– Jag trodde vi skulle få ett mellanår i år, en dipp. Det har gått rakt upp varje år nu och det brukar alltid komma en downperiod, det är svårt att få siffrorna att bara stegra uppåt hela tiden, säger han och fortsätter:

– Men det har varit en helt galen vår och sommar här hemma i Sverige. Det gick bra i Frankrike i vintras, men inte alls som här hemma, jag har fått ha hästarna friska, det är nog det som är hela poängen till att det gått så bra.

2017 blev 38å-åringen trea över listan på vinstrikaste tränarna i Sverige, alltså chef över det stall som kör in mest pengar. Just nu har Redén redan nästan nått upp till fjolårssiffrorna med flera månader kvar av 2018 och har runt sex miljoner kronors försprång till tvåan på samma lista.

Hur stort skulle det vara för dig att vara tränaren som kör in mest pengar på en säsong?

–  Det har jag väl inte tänkt på så mycket, men det är klart att det skulle vara en fjäder i hatten för mig att ha med mig hela min karriär, säger han och inflikar snabbt:

– Men det är långt kvar. Vi vet som hände förra året, då fick jag ställa av i stort sett alla hästar och startade inte på någon månad, det kan komma lite vad som helst. Jag är mer än tacksam över det som varit. Vi har vunnit väldigt många Grupp 1-lopp, allt är en saga, inte bara Propulsion utan övriga hästar i stallet och all personal.

”Det kändes jobbigt”

Propulsion, ja. I lördags krigade han ner självaste Prix d’Amérique-vinnaren Readly Express över upploppet i Åby Stora Pris och tog hem den feta segerchecken på två miljoner kronor.

– Det var ett speciellt lopp. Det var lite kubbning i början, sen lugna gatan. Lite väl lugnt, för vår del. Jag vet att min är snabb och hit och dit, men det spelar ingen roll när det är Readly Express i ledningen, han vet verkligen var mållinjen är, så det kändes jobbigt när han satt i rygg ledaren. Men hästen är grym och det var en. grym finish, Propulsion skulle verkligen vara först och det kändes som han satte dit huvudet precis på linjen. Jag ångrade mig nästan under loppet att jag skulle kört honom med skor på hovarna. Men som tur var så hade jag förberett och plastat hovarna på båda mina två hästar i det loppet (Sorbet den andra, som blev fyra). Annars hade det nog inte gått. Att ha plastade hovar står som barfota, men det är en ganska stor skillnad mot ren barfotakörning, så det blir nog bra när han kan gå ren på alla fyra hovar igen sen.

Du har hintat att det kan vara sista tävlingssäsongen för Propulsion?

– Vi kör på det här året så får vi se hur han tar träningen och vintern. Jag håller på för att jag älskar travsporten och vill visa upp hästarna, så det är klart att jag skulle vilja tävla med honom ett år till, speciellt då han tagit ett kliv till i utvecklingen i år. Frankrike i vinter är avskrivet för honom, men är det något jag vill göra så är det att ge honom en chans till i Elitloppet.

”Två väldigt bra hästar”

På tisdag kan Redén och Stall Zet ta hem ett nytt Grupp 1-lopp. De har nämligen två hästar till start i Jubileumspokalen, V75-7, på Solvalla där femåringar från hela Europa gör upp om en miljon kronor.

– Vi har två väldigt bra hästar i loppet. Man hinner knappt ladda om och vet knappt vilken dag det är, ha ha.

– Love Matters fick ett väldigt bra läge, spår 2, och Double Exposure fick ett sämre, spår 11.

Valde Örjan Kihlström att köra Double Exposure?

– Nej, jag valde den här gången, jag frågade ingen, jag valde det jag trodde skulle passa bäst och det här kändes optimalt. 

Vem har bäst vinstchans?

– Det beror exakt på hur det blir kört. Blir det körning vet alla vad Double Exposure kan nu. Visserligen har hon bara mött ston, men hon går tider som imponerar. Det är inte många hingstar som springer nio- och tio-tider i dödens och bara lämnar dom…

– Det blir svårt att vinna, det är ett jäkligt jämnt och bra lopp.

ARTIKELN HANDLAR OM

V75

Solvalla

Trav

Elitloppet

Sverige

Frankrike