ATG i samarbete med USA:s största tv-kanal

Från och med i dag öppnar ATG för spel från USA: ”En unik möjlighet”

Foto: ATG
ATG i samarbete med amerikanska tv-jätten TVG från och med måndagen 17 september.
TRAV

ATG har slutit ett partneravtal med amerikanska tv-jätten inom trav- och galopp, TVG, som når 45 miljoner tv-hushåll i USA.

Från och med måndagen öppnar ATG för spel från USA.

– Detta är en unik möjlighet för ATG att brett nå ut till hästspelsintresserade kunder i USA och samtidigt ett bra skyltfönster för den fantastiska hästsport vi har i Sverige, säger Lars Nemeth, Head of International Sales på ATG.

Via två kanaler visar TVG i dag upp till 15 timmar trav- och galoppsport till 45 miljoner amerikanska kabel- och satellithushåll - varje dag.

Nu har spelbolaget ATG slutit ett avtal med tv-jätten inom trav och galopp som kommer att sända ATG Live i sina kanaler.

Sedan 2009 ingår TVG i den irländska spelkoncernen Paddy Power Betfair.

– TVG är ett starkt varumärke på den amerikanska spelmarknaden och sänder varje år cirka 50 000 lopp från hela världen. Huvudsyftet med samarbetet är förstås att skapa intäkter för båda parter men jag ser som sagt det här också som en unik möjlighet att marknadsföra svensk hästsport, säger Lars Nemeth i ett pressmeddelande.

”Gör en satsning på de bästa loppen”

Från och med i dag kommer TVG:s amerikanska kunder att kunna spela Vinnare, Plats, Tvilling, Trio och Dagens Dubbel in i ATG:s pooler.

– Svensk Travsport, Svensk Galopp och ATG levererar alla produkter av absoluta världsklass, därför är det fantastiskt kul att få erbjuda våra tittare sändningar och spel till Sverige. Marknadsmässigt och redaktionellt gör vi en satsning med tyngdpunkt på de bästa loppen onsdag till söndag. I våra ordinarie sändningar kommer vi bland mycket annat att ha liveuppdateringar med senaste nytt inför tävlingarna och i samarbete med Kanal 75 visa reportage om svensk trav-och galoppsport, säger Stephen Kennelly, Commercial Director Betfair USA.

Rakebacks inte tillåtet

Tidigare har så kallad rakebacks varit en het potatis kring utländska spelpartners till ATG.

Något sådant är inte tillåtet enligt ATG:s internationella avtal, så även med TVG.

– Både vi och ATG är intresserade av att skapa en långsiktigt hållbar affär. TVG har i stora drag samma breda kundgrupp som ATG och vi arbetar inte heller med rakebacks för att locka kunder till oss. Däremot kommer vi att ha marknadskampanjer med andra typer av kunderbjudande till våra tittare kopplade till sändningarna från Sverige. ATG har i dessa fall rätt till slutgiltig godkännande av erbjudandets innehåll, säger Stephen Kennelly. 

ARTIKELN HANDLAR OM

ATG

USA

Trav