Intervjuerna kan ofta göra det svårare

TRAV

Är det viktigt att läsa intervjuer?

Kan kuskar och tränare bedöma vinstchansen?

Intressanta frågor och svaren är givna: Ja och nej.

Foto: Lyssna inte på allt snack, säger Nybrink.

Tränarintervjuer är något man absolut inte får missa att läsa. Vill man vara med och slåss om potten gäller det att ta till sig så mycket information det bara går. Själv slukar jag i stort sett allt.

Men det är sedan problemen börjar. För mycket information och dessutom ofta subjektiv sådan, levererad av olika sorters människor - vissa är obotliga optimister, andra negativa kverulanter sen barnsben - gör allt ännu rörigare. Ett redan svårt V75-lopp kan te sig omöjligt om man lyssnar på alla tränare och kuskar som lämnar klartecken och avslag.

Alltså, ta bara till dig det viktiga. Som:

1) balansändringar, 2) vettiga bortförklaringar (fick inget fäste, var sjuk, blev påkörd), 3) sista jobbet och 4) taktiken.

Glöm resten. Skippa skitsnacket. Resten ska du ha koll på själv. Man ska som spelare veta om hästen är 1) startsnabb, 2), travsäker, 3) måste smyga, 4) tål att göra grovjobb, 5) är bäst barfota, 6) trivs med kusken, 7) klarar hakar - och så vidare.

Kolla hästens senaste start

När man har klart för sig allt det här är det dags att bedöma formen. Och det görs genom att kolla vad hästen presterade i senaste starten. Lägg sedan till eventuell värdefull info från tränaren, "barfota nu, sjuk näst sist, körs för spets" - och sen är det dags att börja kolla oddset.

Men glöm inte det allra viktigaste. Spel på hästar är svårt, otroligt svårt. Faktorerna som kan välta vårt lilla lir är många, så många att det inte går att räkna upp alla. Sjukdom, klantig kusk, klantig annan kusk, linjestart, underlag, taktik, tempo, med mera. Vår klaring kan kanske vinna på tre sätt av tio men de andra sju gångerna är det braktorsk. Vänj dig vid det, eller sluta spela.

Till sist, två saker: I morgon går jag på Solvalla igen och får se alla V65-hästar värma före spelstopp. Dessutom går jag hem 20.58.

Och: Sned startbilsvinge, hur kan man gnälla på det? Inför det överallt, nu, vem kommer att sakna den gamla?

Veckans tips

Micke Nybrink