Redéns vinstplan – ”gömma” stjärnan

Redén om nya upplägget som ska ge superseger i Frankrike

1 av 2
Daniel Redén om Prix d’Amérique och förberedelserna.
TRAV

PARIS. Ny gård norr om Paris långt från folkvimlet, duckade intervjuer och ”hemliga” snabbjobb.

Daniel Redéns plan för att vinna Prix d’Amérique skiljer sig radikalt från fjolårets.

– Jag tror det är bäst för både mig och hästen att ladda upp därute, säger han och åsyftar en av storloppets favoriter, Propulsion, som gömts på nya gården norr om Paris.

Förra året spexade han för fotograferna på Grosbois och stod i sulkyn bakom Propulsion, gjorde alla intervjuer han hann med, showade i travets egna kanal i Frankrike, Equidia, och blev en favorit hos många aktiva i Frankrike.

I år det tvärtom för Daniel Redén.

Han har lämnat travfolktäta träningsanläggning Grosbois för en i Chamant, norr om Paris, han har duckat många intervjuer och gömt undan sin stora stjärna Propulsion för både konkurrenter och journalister.

– Jag har inte haft telefonen på mig så mycket och vill gärna vara för mig själv, i min egna bubbla och göra det så bra för hästarna som möjligt. Det har jag, peppar, peppar, det är en dag kvar, lyckats med. Det känns bra, säger Daniel Redén.

Vad har du gjort annorlunda i år med hästarna?

– En annan gård, men så mycket annorlunda har jag inte gjort. Dom tränar på som vanligt, men sista jobbet var bra med alla.

”Nu är det annat läge”

När Propulsion skulle gå det sista, snabba, finslipande jobbet inför söndagens stora slag, Prix d’Amérique, så ville tränaren göra det ifred. Men en fransk fotograf smög i skogarna norr om Paris och fick en bild på ekipaget som spridits i sociala medier.

– Det lyckades smyga upp en fotograf i skogen. Det är naturreservat där, så vem som helst får vara där, så han hade hittat dit. Han kändes väldigt bra. Han är mjuk, smidig och springer rakt i vagnen - det är bra.

Redén valde, efter segern i Prix du Bourgogne, som gav Propulsion en fribiljett till PdA, att inte starta i  Prix de Belgique för två veckor sedan.

Kan det ha varit en miss?

– Absolut inte, det tror jag inte. Förra året var det lite drygt en månad mellan Bodenstarten och när han gick ut i Åbergs och gick 08,9. Jag hoppas att jag vet var jag har min häst och det tror jag.

- Jag vill inte visa mig för mycket mot dom här, dom ska veta om vad dom har sett, det vet dom nu. Jag tror det är bäst för både mig och hästen att ladda upp därute. 

Hur mycket bättre är han i år, kontra fjolåret då han blev fyra?

- Oj! Det är bra mycket, det kan jag ju säga. Nu är han som han ska vara. Jobbet före här på Vincennes, jag tror det var en veckan innan, då vi inte hade startat var ett panikjobb. Jag körde en 15-tid och han var helt loj och kall på det, det var då man släppte allt och man kunde vara sig själv igen, det var en bonus och han var långt ifrån toppform. Nu är det annat läge. Nu har jag gått och varit spänd i en hel vecka. Man kan höra dom hosta i stallet, då blir man ju…

Han är favorit i många franska tidningar, vad säger du om det?

– Dom har slagit varandra dom här hästarna. Aldrig mött Readly Express, så det kan man inte svara på, men det är klart att han ska vara en av dem, det tycker jag, men det blir ju otroligt tufft.

Tror du han vinner?

– Det vågar jag inte svara på. Jag har en bra känsla.

Hur ser drömscenariot ut för Propulsion i loppet?

– Åh! Det skulle väl vara maxat om man såg honom komma in på upploppet i rygg på, ska vi säga Bold Eagle, med norsken och huvan oryckt. Då hade man ju varit ganska nöjd.

Hur ser du på startögonblicket?

– Som tur var så behöver jag inte tänka så mycket på starten. Det får Örjan lösa bäst han vill, men jag tror att han kommer lägga upp det lite annorlunda i år, jag tror även att dom som kommer vara med i den absoluta främre träffen från start inte kommer ha så mycket med det att göra i morgon, tror jag. Jag tror det är för bra hästar för att kunna lägga för mycket kraft i starten.”Proppen” är både stark och speedig, så han kan nog lösa ett tredjespår i backen också, i ryggar.

– Jag ska nog sätta mig i det där rummet (pekar mot stallarna på Vincennes stallabacke) och titta på loppet i morgon, för jag såg ingenting där vi stod i fjol, det var helt iskallt, så jag kommer gå ner och titta på någon tv.

Så här följde Daniel Redén och Lionels ägare Göran Antonsen PdA 2017. I år ska Daniel se loppet på tv, i ett rum på stallbacken.

”Vet att Daniel är reko”

Daniel Redén har tre hästar med i årets upplaga av PdA (fyra i fjol där Lionel blev bäst placerad som trea med Propulsion som fyra).

En av dem är det lilla stoet Wild Honey, som ska köras av Daniel Olsson. Ett kuskval som var en skräll för många.

– Ingen skräll för mig att det blev Daniel Olsson. Han är ute hos mig och kör väldigt mycket och det har gått väldigt bra för honom på slutet när han kört mina hästar hemma och jag ville liksom ha en i teamet, dels för att, om det blir det någon situation, då vet jag att Daniel är reko. Om jag satt upp någon fransk kusk så vet man inte, man har det lite i bakhuvudet att det kan bli hjälp åt fel håll och jag måste tänka lite så, jag vill att hon ska få chansen för loppet hon gjorde när hon kom ner var väldigt, väldigt bra. Sen blev hon rejält sjuk och nu sist var bara en urblåsare. Faktum är att hon känns ruggigt bra och med henne vet man inte, får hon ett bra lopp så kan hon spurta till sig en vettig peng. Det är väl att vara realist.

Lionel är Redéns tredje häst i Prix d’Amérique och du kan läsa mer om honom i ett separat knäck på sajten.

ARTIKELN HANDLAR OM