”Är en ganska stor inkomstförbättring”

TRAV

Flera sponsorer väljer att hoppa av – efter rumpdebatten.

En av dessa är YesBox.

– Vi har valt att försöka hålla en ungdomssatsning, nu sprack de för de här tjejerna i varje fall, säger vd:n Björn Axelsson till Trav365.

Foto: Björn Axelsson

Från och med 1 mars så har måldomare och ekipagekontrollanter extra fokus på dressarnas utseende.

Reklam på rumpan betraktas som att använda en felaktig dress.

Nu väljer flera sponsorer inom montén att hoppa av – till följd av detta.

En av dessa är YexBox, som syns på travbanor både i Sverige, Norge och i Frankrike.

YexBos har i samarbete med Equum bland annat hjälp alla montéryttare som vill med byxor.

”Stor inkomstförbättring”

– Jag tycker så klart att det är tråkigt, när vi har sagt att vi ska hjälpa alla som vill med byxor. Vi har redan hunnit köpa ett gäng byxor, och därmed kastat massa pengar i sjön, berättar företagets vd Björn Axelsson och fortsätter:

– Det är ju en hjälp för många av tjejerna, ett par byxor kostar runt 2 500 kronor styck och vissa har vi köpt flera byxor åt och så får de inte använda dom, de tycker jag är tråkigt.

Att många ryttare inom montén är unga, såg Björn Axelsson som en möjlighet till ungdomssatsning.

– Väldigt många av de som rider monté är ju unga och vi har valt att försöka hålla en ungdomssatsning, men nu sprack de för de här tjejerna i varje fall. En ung tjej som slipper köpa byxor för mellan 4 000 och 8 000 kronor kan vara en ganska stor inkomstförbättring, och flera av ryttarna har vi också valt att sponsra ännu mer. Vi sa till Equum att alla som ville ha ett par byxor skulle vi betala för, oavsett vem det var.

”Så klipper de bara rakt av”

Att reklam på rumpan förbjöds har Björn Axelsson inget emot i sig, utan mer hur det hanterades av förbundet.

– Vill ST ha det så här så har de säkert rätt i det, men inte på sättet som det har blivit, eftersom man vet att många tjejer har reklam just där. De har ju ridit med den här reklamen i massa år, och så plötsligt så klipper de bara rakt av. Det är inte så lätt för de här tjejerna att ta fram nya grejer, eller nya sponsorer. Många av de yngre inom sporten tjänar ju inte överdrivet med pengar.

Björn Axelsson tycker att man kunde haft lite bättre framförhållning.

– De kunde sagt att från och med 1 januari 2018 så är det de som gäller, då hade vi kunnat styra om det här i tid, och de hade kunnat slitit ut de sista byxorna, säger Björn Axelsson och avslutar:

– Man borde påtalat det här långt tidigare, det kanske gjort fel från början, men då är det många som gjort fel i så fall. Det hade varit schysst mot ryttarna att göra så de fått tid på sig, och jag förstår tjejerna att de blir besvikna.