– Slutar det med PdA-seger 2018?

TRAV

Patrik Fernlund efter monstertiden i Hugo Åbergs: ”Kommer fortsätta dominera”

1 av 3

Propulsion. Propulsion. Propulsion.

Han försvarade sin titel i Hugo Åbergs Memorial – och sagan bara fortsätter.

Slutar det med Prix d’Amérique-seger 2018? Jag är inte främmande för det.

Sedan måste vi få bort dessa försök till flygande startförsök. Hårda straff är det enda som gäller.

Första bilden jag fick av Propulsion var på Solvalla i slutet av 2015. Han gick ett träningsjobb på ett magnifikt sätt – och utvecklingen efter det är helt sagolik. Jag pratade med tränare Daniel Redén direkt efter träningspasset och kommentaren var då:

”Det är troligen den bästa häst jag någonsin tränat. Ett monster”.

Då var hästen inte ens uppe i högsta klassen på V75, och efter det har han tjänat massvis med miljoner och vunnit storlopp efter storlopp.

”Svårt att ta in”

Under tisdagskvällen, inför storpublik på Jägersros travbana, försvarade han sin titel i Hugo Åbergs Memorial på den fenomenala segertiden 1.08,1 – och Daniel Redén fortsätter att dominera i trav-Sverige.

Han har resultat som alla travfans i hela världen imponeras över, och han har i år kört in cirka 75 000 kronor – per start.

Det är ett våldsamt facit, som är svårt att ta in.

I fjol vann Propulsion på speed, han fick då tävla i rygg på ledaren och efter sen lucka vrålspurtade han till seger. I år fick han ett lopp i andra utvändigt i hårt tempo, och man såg tidigt att segern skulle hamna i Enköping. Örjan Kihlström gled fram utvändigt om ledaren i sista sväng, kollade sig runt och kunde dra på smilbanden i god tid innan mål på nytt Europarekord.

Drömmer om Paris

I lördags såg vi Readly Express vinna på Axevallas travbana, och där siktar man på Prix d’Amérique i början på 2018 vilket även Propulsion laddas mot. Det gör att vi kan fortsätta hoppas på fight mot den franske giganten Bold Eagle.

Vågar vi hoppas att Nuncio är i form då också? Det är sommar och sol ute, men visst längtar man lite till sista helgen i januari?

Då kommer i alla fall jag befinna mig på Vincennes travbana utanför Paris.

Daniel Redén har massvis med fina hästar hemma på sin gård, och tanken är att Propulsion ska bli avelshingst i framtiden. Lita på att flera av Redéns toppston kommer få Propulsion som partner. Han har så galet många fina hingstar och ston, så jag tror att dominansen kommer fortsätta länge, länge till.

■ ■ ■

Till sist: Trea i mål slutade Twister Bi, som förmodligen var den stora förloraren av att det blev en omstart bakom startbilen där Lutfi Kolgjini var helgalet på det tillsammans med Djali Boko.

Man ska vara ordentligt ansluten bakom startbilen när det är 100 meter kvar till start, och Kolgjini var inte i närheten att följa reglementet – och det är inte första gången.

Att man själv blir en förlorare på det med böter och så vidare är en sak, men att förstöra för sina konkurrenter är inte okej.

Visst, det kan bli fel för alla, men att ständigt vara på gränsen och emellanåt åka på sådana här straff är tråkigt för alla inblandade.

Man såg verkligen irritationen hos konkurrenterna då Kolgjini fick långa blickar av de andra kuskarna.