”Ska helt klart räknas med vinstchans”

avTrav365

Foto: MICKE GUSTAFSSON/TR BILD
Monfalcone.

Som travtränare kan det vara svårt att få tiden att räcka till kring jul och nyår.

Särskilt om man förväntas tillaga en västnorsk specialitet som kräver dagar av förberedelser.

– Mina två vuxna barn kräver ”pinnekött” varje jul, säger Årjängtränaren Tom Horpestad, som efter årets hedersuppdrag i köket åker över gränsen till sitt fosterland för att starta formtoppade Monfalcone i V75.

Att träna fram en travhäst och få den att prestera max på tävlingsbanan är en konst. Men frågan är om det inte krävs lika stor skicklighet för att tillaga familjen Horpestads julfavorit på bästa sätt.

– Jag är uppväxt med lite annan julmat än vad ni svenskar är och min favoriträtt till julen är vad vi norrmän kallar pinnekött – revben från får, säger Tom Horpestad och förklarar hur man i dagar rimmar, lufttorkar och ångkokar fårköttet innan det slutligen läggs i stekpannan eller på grillen.

– Det är en väldig procedur men det är också väldigt gott med rotmos och potatis till, säger Horpestad och skrattar.

Passande med långt upplopp

Men det är inte i första hand för att få nya influenser till julbordet som Kanal 75 pratar med den kockutbildade travtränaren. Från juldagen till och med nyårsafton körs det V75-tävlingar varje dag och Tom Horpestad kan komma att spela en huvudroll när travbanan Momarken i Mysen, några mil sydost om Oslo, på torsdag står värd för V75. Dit reser han med två hästar och mest tror han på V75-meriterade och formtoppade Monfalcone (V75-6). Hästen kommer närmast från en mycket enkel seger från ledningen.

– Han gick dåligt i Örebro för tre starter sedan men då hade han haft det för lugnt i träningen. Gången efter spurtade han väldigt bra som trea efter ett snällt lopp och senast gav han ett riktigt formbesked. Han blev kaxig i spets och vann väldigt lätt.

Den här gången blir det knappast ledningen för Monfalcone. Han startar nämligen med nummer elva i andra ledet bakom bilen. Det utgångsläget fick han på grund av att loppet är en så kallad spårtrappa. Det är ett handicapupplägg där de bästa hästarna, eller i alla fall de som har tjänat mest pengar, får de sämsta startspåren.

– Han går bra bakifrån också och får han lite hjälp med bra tempo under vägen är upploppet på Momarken bra för att ta ner dem till slut, säger Horpestad och syftar på den utslagsgivande målrakan, som med sina 240 meter är längre än samtliga upplopp i Sverige.

– Från spår elva behöver det inte strula mycket innan man är borta men om de andra kör för att vinna så att det blir lite tempo och vi kan spara speeden till slut ska han helt klart räknas med vinstchans.

Norsk travsport har inte det barfotaförbud som gäller i Sverige under vintern men för Monfalcones del spelar det ingen större roll. Han var lika bra med skor senast som utan skor gången innan.

- Om det är vinterbana blir det skor men om det blir milt väder och kanske lite tungt kan det vara en fördel att köra barfota. Annars fungerade han perfekt senast med open eye-huvudlag och jänkarvagn så det blir troligen samma igen.

”Fått henne att funka”

Monfalcone får sällskap till Momarken av Merles Rapida (V75-4). Hon har ingen seger på 25 försök men har presterat bra och inte varit sämre än fyra i de fyra starter hon har gjort för Tom Horpestad.

– Hon har gått väldigt bra i loppen hon gjort för mig. Det är en häst som inte har tagit i i loppen förut men nu har vi fått henne att funka och hon har gått bra till slut.

Fjärdeplatsen kom i Merles Rapidas senaste start och det var en bra placering med tanke på att det efter loppet upptäcktes att hon hade halsinfektion.

– Hon fick stå över lite under behandlingen och det kan vara ett minus, men samtidigt hade hon gått flera lopp innan och jag tror det lilla uppehållet vägs upp av att hon är helt fräsch nu. Jag har förhoppningar på att hon kan vara bra nu. Det kanske är lite väl långsökt att tro på seger men hon går som sagt bra till slut. Det är en stor fördel för henne om det går att köra utan framskor. För övrigt går hon som tidigare med norsk gas och jänkarvagn.


OLA JOHANSSON/KANAL75

ARTIKELN HANDLAR OM

V75