Därför inträffade ATG:s jättehaveri

Spelbolaget förklarar – dagar efter spelkaoset

Spelbolaget ATG:s system havererade innan spelstoppet för V75 under lördagen.

Problemen drabbade flera hundratusentals travspelare som inte fick in sina kuponger.

– Vi har ringat in problemet. Det som orsakade helgens driftproblem var en större förändring som genomfördes i systemet förra söndagen, natten mot måndag, säger Camilla Filipsson, informationsansvarig på ATG.

ATG:s stora problem rörde upp heta känslor under lördagskvällen, både i Trav365:s chattrum och i sociala medier svämmade det över med kommentarer från arga, besvikna och uppgivna travspelare.

– Felsökning pågår och vi hoppas att störningen snart ska vara löst, sa Camilla Filipsson på ATG till Trav365 då.

Starten till V75-1 fick skjutas upp, men trots det kunde inte problemen åtgärdas, så flera hundratusentals spelare fick inte in sina spel. Vilket kan vara en förklaring till att omsättningen på V75 rasade rejält i jämförelse med samma omgång i fjol.

”Inte ett totalt stopp”

Nu har några dagar gått sedan debaclet. Och spelbolaget har nu en förklaring till det som hände.

– Det var inte ett totalt stopp utan ett omfattande driftproblem som drabbade många nät-kunder. Vi har ringat in problemet. Det som orsakade helgens driftproblem var en större förändring som genomfördes i systemet förra söndagen, natten mot måndag, säger Camilla Filipsson, informationsansvarig på ATG.

Hur många kunder har hört av sig till er efter detta?

– Det var många kunder som hörde av sig till ATG:s kundtjänst för att få hjälp. Det är olyckligt att våra kunder blir drabbade och vi ser allvarligt på det. Självklart förstår vi att spelarna reagerar och vi ber givetvis om ursäkt för det inträffade.

”Kompensation inte aktuellt...”

Hur mycket skadar detta varumärket V75?

– Det är svårt att säga men det är aldrig bra när det inträffar incidenter som drabbar våra kunder. Fokus för oss nu är att ta fram, testa, verifiera och införa en lösning.

Det finns läsare som inte kunde lämna in sitt spel, och som gick miste om alla rätt. Kan det bli tal om någon form av kompensation från er sida?

– Nej, kompensation är inte aktuellt för icke lagda spel.

Är det några andra poster än atg.se och ATG Tillsammans som drabbats?

– I huvudsak är det ATG.se och Tillsammans som har drabbats.

Hur arbetar ni för att inte samma sak ska hända igen?

– Nu jobbar vi intensivt med att ta fram, testa, verifiera och införa en lösning så fort det bara går.

Förstår ni den kritik som riktas mot er från missnöjda kunder?

– Vi har en väldigt engagerad kundkrets så det är helt förståeligt att kritiken kommer efter ett driftproblem en lördagkväll, så det har vi full förståelse för och vi kan bara beklaga det inträffade.

Publisert:

LÄS VIDARE

Prenumerera på nyhetsbrevet Travkollen

Allt om det hetaste i travets värld – varje fredag!