"Folk har blivit för bekväma"

Banorna eniga om publikminskningen

TRAV

Publiken som går på trav minskar på landets travbanor.

Orsaken till de minskade publiksiffrorna är dock de flesta banorna överrens om.

– Människor har blivit lite för bekväma, och det gäller inom all idrott, säger Ann Ling, travbanechef på Kalmar. När man då har den stora möjlighet som det finns idag, så ser man hellre loppen hos ombud eller hemifrån via ATG-Live om tillfället ges, i stället för att besöka banorna.

STC:s statistik för 2006 var sannerligen inte någon rolig syn för landets travbanor. Travpubliken har minskat med nästan sju procent jämfört med tidigare år och även om spelet fortsatt går bra, så är trenden inte direkt positiv.

– Nej visst är det så. Jag menar: förut när man gick på trav, så var det bara hos oss banor som det gick att spela. Men nu kan man ju spela lite varstans hos både ombud och hemma via datorn, säger Jägersros sportchef Mats Ahlqvist. Vi kämpar dock stenhårt samtliga banor för att kunna locka tillbaka publiken i stället för att de stannar hemma och följer loppen där.

Era siffror var ju dock kraftigt uppåt?

– Tyvärr så stämmer just våra siffror inte riktigt med verkligheten. Lunchtravet har räknats två gånger kan man säga och därav så blir det inte rätt siffror. Vår publik har minskat med lite drygt 9000 personer.

Gävletravet är en annan av många banor som Trav365 varit i kontakt med, och även dem tappar publik.

– Detta är inte bra naturligtvis, även om folket spelar bra så vill vi ha dem här på banorna. Man vill inte köra loppen med tomma läktare, säger Tommy Åström, sportchef. Medelåldern är dock hög inom travet och det svåra som jag tycker, det är att locka ungdomarna till banorna. Den som kommer på en bra lösning till det borde bli geniförklarad.

Ken Carlsson är sport och travbanechef på Färjestadstravet och är också ansvarig som sportchef för Arvikatravet. Han är enig med övriga om publikminskningen.

– Det är ju en trend som pågått i några år och det är ju helt klart vardagstravet som är det stora problemet. De större evanemangen som till exempel V75 säljer sig själva, och då kan man kräma på lite extra. De mindre dagarna är det dock svårare, säger han. Det som är viktigt är att få de som besöker travet 1-2 gånger per år att göra det mellan 3-4 gånger i stället. Man måste få folk att vilja komma tillbaka, avslutar Ken.

Mattias Spante, Minimedia