– Skadan är redan skedd

Varumärkesexperten om de svarta rubrikerna

TRAV

Efter anklagelserna mot Åke Svanstedt och hans anställda – nu menar varumärkesexperten Carl-Fredrik af Sandeberg från Differ att varumärket trav skadats allvarligt.

– Åke Svanstedt som varit en god symbol, blir istället en stark symbol för fördomarna om travet.

Foto: differ.se

Grisfösar-härvan och anklagelserna mot Åke Svanstedt och två av hans anställda har drabbat travsporten som varumärke allvarligt. Det menar Carl-Fredrik af Sandeberg som är VD och varumärkesexpert på konsultföretaget Differ.

– Travet dras i smutsen och själva varumärket påverkas väldigt mycket av det här, säger varumärkesexperten.

Så här ser Carl-Fredrik af Sandeberg på händelserna som skakat om travsporten de senaste månaderna.

– Svenskt trav lider sedan gammalt av förutfattade meningar om stort pengafokus och skumraskaffärer. Nu lyfts fördomarna fram och cementeras. Åke Svanstedt som varit en god symbol för sporten, blir istället en stark symbol för fördomarna om travet.

Varumärkesexperten tycker att travet är ett starkt svenskt sportvarumärke.

– Det är tråkigt att ett välkänt varumärke drabbas av det här. Man har jobbat hårt med att lyfta fram djuren och själva sporten – men istället har pengarna hamnat i fokus. I grunden handlar sporten om att folk tycker om hästar, därför kan många bli skrämda av att pengarna verkar ha så stor betydelse.

Skadan skedd

Även om Svanstedt och hans anställda Carl-Johan Jepson och Glenn H Persson frias från anklagelserna – är skadan redan skedd enligt Carl-Fredrik.

– Det kommer alltid att finnas folk som tvivlar efter det här – möjligen felaktigt – men det är ändå ett problem. I och med att medierna lyft fram det här så hårt är skadan redan skedd.

Carl-Fredrik jämför med sporter där dopning förekommit.

– Resultatet blir att folk undrar om det är fuskarna som vinner.

STC

Förutom Svanstedt-affären kommer kände tränaren Roberth Bergh att åtalas för att ha piskat en häst för mycket i ett lopp. Varumärkesexperten menar att förbundet (STC) har en stor roll i det hela.

– Det är ett ledningsproblem och ett misslyckande från förbundets sida att det här kan hända. Man har inte lyckats förmedla rätt värderingar och för förbundet gäller att jobba långsiktigt med värderingarna i sporten. Nu måste förbundet ta tag med hårdhandskarna.

Jens Oscarsson, Minimedia