Inez, 27: Så ska jag komma i form

Foto: horsephotos.com/GaloppMagasinet.
Träning ger resultat. Inez Karlsson, framgångsrik jockey i USA, visar upp sin vältränade kropp på en gala i Miami.
TRAV

Toppjockeyn Inez Karlsson, 27, tävlar på för fullt i USA med fina framgångar.

Nu har hon ökat sin träning för att komma i form – här ger hon sina bästa tips för att få den perfekta kroppen.

– Jag är på gymmet så mycket jag kan, säger hon till Trav365.

Foto: Kanal75
Inez Karlsson.

Inez Karlsson är mitt inne i ett galopp-meeting i Chicago i USA. Tjejen som har gjort succé i sadeln har fina framgångar, men det är inte bara en dans på rosor.

– Det har gått bra, men det har varit svårt. Det är många jockeys på några hästar, och det är ganska tunna fält just nu, säger Inez Karlsson.

– Ekonomin är lika dålig här som hemma i Sverige. Om folk inte investerar i hästar längre eller vad det är som händer, jag vet inte. Det är samma jockeys i löp efter löp.

Men Karlsson har inga problem att få uppsittningar och rider fyra dagar i veckan. De övriga dagarna är hon ledig.

– Man ska inte klaga. Det är 25-30 grader varmt här nu, säger hon.

”27 – känner mig som 50”

Förra året lämnade Karlsson Chicago över vintern. Men nu bor hon med sin kille i staden och den här vintern kommer hon att stanna. I sin blogg berättar hon att hon ska öka tempot på sin träning nu.

Hur mycket tränar du?

– Nu har jag varit på gymmet fyra-fem dagar i veckan, beronde på hur mycket jag rider, säger hon till Trav365.

– Ibland så övertränar man, men nu har jag känt mig bra, och kroppen har känts bra. Så fort jag tränar för mycket så får jag ont i ryggen. Det är svårt att träna så att man inte får ont, menar hon.

Varför tränar du så mycket?

– Det är för att stärka kroppen i övrigt. Man tränar samma muskler hela tiden, och rider 15 lopp per dag, det tär på kroppen. Jag har alltid ont i mina knän, rygg och axlar, man sitter ju likadant hela tiden.

– Jag stärker upp magen, nacken och andra muskler som man inte använder så mycket. Jag är 27 år gammal men känner mig som 50 ibland.

”Otroligt ont”

Det var en olycka 2007 som fick Inez att börja stretcha och träna sin kropp hårt. En häst hoppade åt sidan, och Inez var så kort i ryggen så att hela hennes vänstersida slets sönder.

– Det gjorde otroligt ont, berättar hon.

– Då kom jag bara ner med händerna till knäna och jag var mycket orörlig. Då sa doktorn att jag måste stretcha och träna bättre, annars så skulle jag inte kunna rida så länge till.

Hur gör man för att få din kropp?

– Det är träning, träning och åter träning. Men det är gener också...

– Jag går överallt, jag tar inte bilen när jag inte behöver. Sen så äter jag hälsosamt, inte så mycket kolhydrater och inget socker. Jag äter mycket proteiner och frukt och grönsaker. Sen är vardagsmotion bra. Jag brukar springa till mataffären och sen gå hem med kassarna, då har man fått gratis träning utan att behöva åka till gymmet.

– Det är hård träning, men alla kan komma dit med lite sunt förnuft, säger Inez Karlsson.

Hur ser dina planer ut för sommaren och hösten?

– Bara ta en dag i sänder och se vad som händer. Jag bor ju med min pojkvän, som har sitt jobb här, så det var lika bra att stanna.

FAKTA

Inez Karlssons bästa träningstips:

Vardagsmotion. Ta inte bilen om du inte måste. Spring till affären när du ska handla, och gå hem med kassarna. Ta trapporna istället för hissen.

Ät hälsosamt. Skippa för mycket kolhydrater och socker. Ät mycket proteiner och frukter och grönsaker.

Träna med din kropp som vikt – inte med vikter. Gör armhävningar och sit ups. Vikter är bra för vissa muskler, men man får inte den riktigt, riktigt snygga kroppen när man gör det.

Ha disciplin.

ARTIKELN HANDLAR OM