Stjärnans problem – kunde inte kissa

Foto: MARIA HOLMÉN/KANAL75
TRAV

För två månader sedan floppade han totalt i i Finland.

Anledningen: Kissproblem.

Nu är Commander Crowe tillbaka som storfavorit på V75 men kusken varnar spelarna.

– Han är ingen spik, det känns långsökt att han bara ska gå ut och vinna, säger Peter Ingves.

Den svenska segermaskinen Commander Crowe svek kraftigt i Prix d' Etain Royal i finska Seinäjoki den tionde april i år.

I samband med loppet uppträdde hästen mycket konstigt, bland annat ville han inte kissa och kusken Peter Ingves blev orolig efter loppet.

– Troligtvis hade han en urinvägsinfektion, han hade någon slags infektion och det kan ha slagit ut på pinkeriet den dagen. Han hade dåligt med vätska i kroppen och turbon saknades, jag kände direkt att en växel saknades, säger hästens kusk Peter Ingves.

Rådet: Spika inte

Nu, två månader efter förlusten, är Commander Crowe tillbaka på banan. Hästen startar på Kalmartravet på V75 och kommer till start som trolig storfavorit mot motstånd han normalt sett vinner över. Men då hästen inte startat på ett tag ligger kusken väldigt lågt.

– Han fick vila efter loppet i Finland och tog det lugnt i tre veckor. Efter det har han tränat på som vanligt men inte gått några banjobb. Han är tufft tränad men det saknas snabbhet i kroppen.

– Han behöver nog ett eller två lopp i kroppen innan han är i toppform och det är lite långsökt att han bara ska gå ut och vinna men osagt är bäst.

Det låter på dig som att du inte skulle spikat honom på V75?

– Jag tycker inte att han är ett singelstreck. Hade han haft några lopp i kroppen hade han varit en spik mot det här motståndet, men formen känns lite osäker.

Ridtränas

En av Commander Crowes värsta antagonister, Torvald Palema, har firat stora framgångar de senaste veckorna. Åke Svanstedt har valt att ridträna sin häst och på så sätt har hästen hållit sig fräsch. Även Commander Crowe ridtränas emellanåt.

– Det visade sig att vi får upp pulsen på honom bättre med ridjobb. Han får jobba på ett annat sätt än då han går med vagn. Det är svårt att få Commander trött och det går inte att köra för fort heller, så att blanda ridträning och vagnjobb passar bra, säger Peter Ingves.