Succé för ATG:s miljonsatsning

Fetodds på Söndagstrio och nytt Vinnare Söndag – nu ökar omsättningen

Foto: ATG Play
Tittarsiffrorna för Vinnare Söndag stiger och omsättningen på Trion har ökat i och med ATG:s satsning.
TRAV

ATG:s satsning på fetodds och direktsänt Trio-lopp på söndagar har slutat med succé.

Omsättningen ökar och tittarsiffrorna vid söndagarnas travprogram stiger.

– Vi är nöjda, säger Kent Öhlander, Försäljnings- och Marknadsdirektör på ATG.

ATG:s satsning på SöndagsTrio har fallit väl ut. Den 20 mars gick Fredagsflex i graven och i stället lanserade spelbolaget SöndagsTrio och de tre första omgångarna har ATG gått in med 500 000 kronor i fetodds.

Sista gången

Nu på söndag är sista gången med fetodds och spelbolaget är nöjda med omsättningen.

– Trio-omsättningen har varit över en miljon i de här loppen. Trion totalt sett har ökat med 30-40 procent, säger Kent Öhlander.

”Är nöjda”

Nu blir det en paus med fetodds, men satsningen kan komma tillbaka på andra spelformer.

– Vi kommer göra sådana här satsningar under året, men inte på Trio just nu. Man kanske lägger in pengar i ett lopp som man vill höja. Vi ville rikta blickarna mot att vi gjorde den här satsningen med ett Trio-lopp som direktsänds på söndagar. Det har slagit väl ut och det tycker banorna också. Vi är nöjda, berättar Kent Öhlander.

– Det blir ju som en jackpotteffekt när man lägger in en halv miljon extra. Oddsen blir lite högre.

Journalisten Lennart Persson på Travnet har varit kritisk till satsningen och menar att pengarna borde gå till prispengar istället, men Kent Öhlander tror att den här satsningen kommer leda till mer prispengar.

– Överskottet som ATG generar går till banorna, sedan är det inte ATG som bestämmer om det ska gå till prispengar. Totalt sett så har jag svårt att se att det här inte inte ska leda till högre prispengar på sikt. Ser man att Trion lyfter med 30-40 procent så kan man ana att Trion kommer ha högre omsättning ett antal månader framöver vilket gör att det blir mer prispengar. Vi är nöjda med att marknadsföra på det här sättet, jag tror att i förlängningen blir det mer prispengar.

Sänds i TV4

SöndagsTrion körs som det sista loppet på V65-banorna och direktsänds i nya Vinnare Söndag i TV4. Nu i och med det nya programmet har tittarsiffrorna stigit. Den 20 mars såg 92 000 personer programmet, nu i söndags bänkade sig hela 134 000 framför tv-apparaterna för att se programmet.

– Vi har höjt tittarsiffrorna under söndagarna. Det som känns fräscht är att det blir ett livelopp det och ett nytt program gör att intresset har ökat.