Kan förlora loppet – på grund av banan

Hotet mot Elitloppshästarna

Foto: KANAL75, ALN
Lavec Kronos, Iceland, Yarrah Boko och Reven d'Amour är enligt experten Lennart Forsgren kraftigt missgynnade av regn på söndag.
TRAV

Här är hotet mot Elitloppshästarna.

Solvalla kan drabbas av regn – vilket skulle missgynna flera av Elitloppsstjärnorna.

– Jag tror ingen häst är gynnad av tung och dålig bana, men Iceland är nog den som skulle drabbas värst, säger experten Lennart Forsgren.

I onsdags regnande det innan och under Solvallas V64-tävlingar vilket orsakade problem för banan. Efter tävlingarna var toppkuskarna Erik Adielsson och Björn Goop mycket kritiska till banans skick. I dag, fredag, inleds Elitloppshelgen på Solvalla och enligt väderleksrapporterna ska vädret bli bra – förutom på söndag då regn hotar Elitloppsfesten. Ett eventuellt regnfall skulle missgynna många av Elitloppsstjärnorna då vissa hästar kräver mer fäste och fastare bana än andra.

”Ingen är gynnad”

Lennart Forsgren, expert i TV4, har analyserat loppet och plockat fram några hästar som han tror skulle vara missgynnade av regn och dålig bana.

– För det första tror jag ingen är gynnad, men det finns de som är mindre missgynnade. De som jag tror klarar tung bana sämst är nog Iceland, Yarrah Boko och Lavec Kronos. Sen har jag ingen feeling av att Reven d'Amour eller Brioni passar på kletig och tung bana. De här hästarna travar på ett sätt som ger dem nackdelar.

Vilka hästar skulle kunna dra fördelar av tung bana?

– Arch Madness, Rapide Lebel och Lisa America är hårda och klarar nog det. Arch Madness tyckte jag fungerade bra på den kletiga banan i Norge senast och Rapide Lebel har tävlat på skitiga banor i Frankrike. Sen är Lisa America en järnhäst som klarar allt.

Hu mycket kan banan påverka hästarna prestationer?

– Det kan vara mycket. I jämna fält så är det viktigt. Skulle det bli två heat och kladdigt i båda loppen så kan det bli jobbigt. De som flyter ovanpå materialet och har en lätt aktion brukar vara mindre missgynnade, säger Lennart Forsgren till Trav365.

ARTIKELN HANDLAR OM