Succé för ATG – nytt omsättningsrekord

TRAV

Det blev stor spelsuccé för ATG under elitloppshelgen.

Det nya omsättningsrekordet lyder på 379,5 miljoner kronor - en ökning med 6,9 procent.

Även TV-siffrorna ökade rejält jämfört med 2010.

– Efter årets tre dagar har vi anledning att jubla åt både den sevärda sporten och de fina omsättningssiffrorna, säger Kent Öhlander, Försäljnings- och Marknadsdirektör på ATG, i ett pressmeddelande.

I år spelade 21 länder till Elitloppet och omsatte totalt 379,5 miljoner kronor, att jämföra med 354,9 miljoner 2010 och 317,4 miljoner 2009. En ökning med 6,9 procent.

Dessutom så spelades det för ytterligare drygt 25 miljoner kronor i lokala potter utomlands.

Den största ökningen kom i V75 där de dubbla omgångarna omsatte 206,7 miljoner kronor, att jämföra med 188,5 miljoner 2010 och 165,8 miljoner 2009. En ökning med 9,6 procent.

– Under Solvallas Elitloppsmeeting står givetvis sporten i centrum, men självklart följer vi också utvecklingen av spelet med stort intresse och efter årets tre dagar har vi anledning att jubla åt både den sevärda sporten och de fina omsättningssiffrorna, fastlår Kent Öhlander, Försäljnings- och Marknadsdirektör på ATG, i ett pressmeddelande.

Elitloppet sågs av 604 000

Även tittarsiffrorna ökade rejält när TV4 direktsände hela söndagseftermiddagen från Solvalla. I söndags följde 411 000 Elitloppet Direkt, att jämföras med 273 000 året innan, en ökning med 34,3 procent. Själva Elitloppet, som gick strax efter klockan 17, sågs av 604 000.

I lördags följde 233 000 tittare V75 Direkt, en ökning med 24,8 procent. Vinnarfesten sågs av 207 000, en ökning med 11,9 procent jämfört med lördagen innan.

14 000 loggade in och följde tävlingarna via datorn i ATG Live. Både på lördagen och söndagen.

Publiktapp för Solvalla

Däremot så minskade Solvalla publiksiffror jämfört med 2010. I fjol kom det totalt 54 852 personer till Solvalla under elitloppshelgen. I år kom det 52 264 personer.

– Som alla andra utomhusidrotter är vi beroende av vädret så jag tycker inta att vi ska se alltför negativt på det lilla publiktappet, säger Kent Öhlander.

Michael Carlsson/Kanal75

ARTIKELN HANDLAR OM