”Som en Ferrari med skrotdelar”

TRAV

ATG:s extra V75-omgångar blir fler och fler.

På söndag körs den fjärde av totalt tolv i år.

Hur många orkar spelarna med?

Och hur tänker spelarrangören?

Oslo GP, Kungapokalen, Elitloppet, Copenhagen Cup, Stochampionatet, Hugo Åbergs, Jubileumspokalen, Derbyt, Kriteriet, BC-finaler, dagen före julafton och annandagen.

Vid alla dessa tävlingar trycker ATG in extra V75-omgångar.

Det snackas mycket om minskad omsättning på spelet och ATG vrider på alla kranar för att få in degen (när ska man hinna läsa på och andas?) men nu forsar V75-omgångarna fram och det dyker upp fel titt som tätt.

Många faktafel

 Till den extraomgång som hölls på Bjerke med Oslo Grand Prix innehöll den första versionen av startlistor många felaktigheter, mest uppseendeväckande var att det saknades starter på flera av hästarna. Exempelvis Faksen J:r som påstods göra årsdebut, fast han vid det laget redan hade hunnit göra flera starter i år. (Det rättades till senare.)

 Till extraomgången på Åby, med Kungapokalen och Drottning Silvias pokal påstods i den officiella startlistan att förstapriset i pokalloppen var 100 000 kronor när det i själva verket var 863 000 kronor.

 I listorna till söndagens extraomgång på Charlottenlund finns det också felaktigheter. Har till exempel förstapriset i Olivia Lavecs tre senaste lopp varit noll kronor?

På Travrondens sajt läser jag att New Photo Guy har gjort två starter som inte finns med i första versionen.

Oavsett om dessa felaktigheter består eller rättas till i en senare upplaga är det ett problem att spelarrangören, ATG, så lättvindigt släpper ifrån sig startlistorna utan att ha gjort en bättre faktakoll.

Vi som spelar kan inte förväntas agera detektiver som ska upptäcka felaktig­heter i den officiella startlistan. Vår utmaning ligger i att hitta vinnarna. Det är tufft nog.

Väldigt tunn is

Det skulle vara kul att veta hur ATG resonerar kring V75.

När de lånar in omgångar från utlandet med startlistor som är felaktiga sänder det signaler om att man inte tar varumärket på allvar.

Ferrari skulle aldrig bygga en bil med lånade delar, något från skroten, ett däck med för lite luft i och kalla den en Ferrari.

Dels på grund av yrkesstoltheten, dels för att det skulle skada varumärket något oerhört.

V75 har under snart 20 år varit en guldkalv för ATG.

Nu är den kalven på väg att förvandlas till en ko som slirar runt på väldigt tunn is.

Jag brukar tycka att det är spännande att kolla när Real Madrid och Barcelona möts men när de ställdes mot varandra i såväl ligan, cupen och Champions League inom loppet av några veckor för två år sedan blev jag bara trött.

Samma känsla får jag när ATG gödslar med sina V75-omgångar.