Sommarbana året om – med hästskit

Jägersro får en ny bana nästa år. En idé som travbanan har är lägga värmeslingor i banan som värms upp med energi från hästbajs.
TRAV

I framtiden kan hårda vinterbanor vara ett minne blott på Jägersro.

Banan har en idé om att värmeslingor som värms upp med hästbajs ska ge sommarbana året om.

–  Vi har ju hästgödsel i mängder, säger Lars-Åke Mårtensson, vd på Jägersro.

Under vintern drabbas landets travbanorna av hårda banor på grund av snö och kyla och hästarna tvingas gå med skor.

Men på Jägersro har man en idé om hur man ska råda bot på det. Det är Sydsvenskan och Anders Engman som avslöjar på sin hästblogg att banan vill kunna erbjuda sommarbana året om med hjälp av värmeslingor som värms upp med energi från hästbajs.

”Är en av många idéer”

Lars-Åke Mårtensson, vd på Jägersro, berättar:

– Vi funderar på det i samband med att vi ska förlänga vår bana till en 1350 metersbana. Vi tittar på alla möjligheter att förbättra och göra ännu bättre.  Då har den här idén med värmeslingor kommit upp, men den är inte prövad i detalj. Värmeslingor har även en uttorkande effekt av bankroppen. Det är en av många idéer som vi har för att förbättra Jägersro, säger han.

Och värmeslingorna skulle i så fall få energi med hästbajs?

– Vi har ju hästgödsel i mängder som man skulle kunna förbränna och därmed få energi att värma upp. Annars skulle det bli för kostsamt projekt att köpa energi att värma upp den här stora ytan. Det gäller att vi själv kan förbränna hästgödsel och använda den energin till att värma upp banan.

Blir först ut

Blir det här verklighet är Jägersro först i Sverige.

– Det är ingen bana som har det här, men det fanns ett privat projekt i Piteå där man diskuterade det. Jag tror även att Solvalla har tittat på möjligheten, men det är ingen som har det i drift.

Vad säger tränarna?

– Vi har inte kommit så långt, mer än att de tycker att det är intressant.

Om ni satsar på det här, när kan det vara klart?

– Det är under våren nästa år som det kan bli färdigt. Banan ska vara färdig under våren 2014.