”Vänt en negativ trend till positiv”

Foto: Kanal75
Petter Johansson, sportchef på Svensk Travsport och Hasse Skarplöth, vd ATG.
TRAV

Så här svarar ATG och Svensk Travsport på kritiken.

– Vår uppgift är att leverera så mycket medel som möjligt till Svensk Travsport och Svensk Galopp. I de undersökningar jag har tagit del av tidigare har majoriteten av spelarkollektivet varit positiva till Onsdag Xpress, säger ATG:s vd Hasse Skarplöth.

Stefan Melander, Björn Goop, Anders Malmrot, Timo Nurmos med flera tunga travprofiler tycker att ATG och ST ska skrota upplägget med Onsdag Xpress där V86-tävlingarna delas mellan två banor, Solvalla och antingen Åby/Bergsåker/Jägersro.

Samtidigt vill de ha tillbaka en egen tävlingsdag till Solvalla – kvällstid.

”Medvetna om kritiken”

Här är ATG:s och ST:s svar på travprofilernas upprop.

Vad tycker ni om Onsdag Xpress? Har det blivit det resultat ni hoppats på?

– Onsdag Xpress är ett bra sätt att presentera våra spel i en modern förpackning och anpassa oss till dagens samhälle där tid är en bristvara.

V86-omsättningen har gått upp 5,6 procent under Onsdag Xpress, jämfört med samma period i fjol, det är bra, säger ATG:s vd, Hasse Skarplöth.

Totalomsättningen har dalat, publiken sviker banorna och de aktiva "har gett upp". Hur ser ni på det?

– Som sagt, V86-omsättningen har ökat med 5,6 procent sedan vi införde Onsdag Xpress. Vi är fullt medvetna om kritiken mot banupplevelsen och sedan några veckor har vi bland annat därför senarelagt V86 och hoppas att det ska bidra till att göra banupplevelsen bättre och även höja omsättningen. Den rappare paketeringen är ett sätt att möta den hårda konkurrensen från det utbud som finns både på spelmarknaden och vad gäller andra nöjen som lockar folk en onsdagskväll. 

Hur ser ni på att många verkar vara eniga om att Onsdag Xpress inte är något att satsa vidare på?

– Vår uppgift är att leverera så mycket medel som möjligt till Svensk Travsport och Svensk Galopp. I de undersökningar jag har tagit del av tidigare har majoriteten av spelarkollektivet varit positiva till Onsdag Xpress. Nu avvaktar vi svaren i en ny marknadsundersökning för att få veta vad kunderna tycker om Onsdag Xpress i dagsläget. När den är klar så har vi ett bättre underlag för att ta beslut om hur onsdagarna kommer att se ut i framtiden.

”Vänt en negativ trend”

Hur nära är ni att byta upplägg på onsdagarna?

– Vi har vänt en negativ trend till positiv, men vi utvärderar hela tiden vår verksamhet. Nu avvaktar vi som sagt en marknadsundersökning bland våra kunder, men jag vill understryka att det vi kan mäta och jämföra med i fjol, V86-omsättningen, har gått upp vilket innebär ökade intäkter till våra ägare.

Tävlingsdagarna för nästa år ska snart spikas, kommer ni att fortsätta köra V86 och Onsdag Xpress?

– Vi avvaktar utvärderingar och kundundersökningar och får återkomma i frågan.

Vad har ni att säga till de som vill ha bort delade omgångar och till de som vill ha tävlingar endast på Solvalla på onsdagarna nästa år?

– Vi vet att alla inte gillar upplägget med delade omgångar, men vår uppgift är att öka spelet och därigenom öka pengarna till sporten. Så länge vi gör det har jag svårt att se varför vi skulle gå tillbaka till det gamla och minska vår omsättning. För att vara konkret: Under 2013 tappade V86 117 miljoner kronor (14 procent) i omsättning.  Det innebar 26,5 miljoner mindre i prismedel.

– Om vi inte hade gjort något åt V86 är risken stor att vi hade fortsatt att tappa i samma takt. Det hade inneburit ytterligare 25 miljoner mindre i prismedel under 2014. Nu har vi inte bara fått stopp på den fallande trenden utan också ökat med 5,6 procent vilket innebär 11miljoner kronor i prismedel. Totalt en skillnad på 36 miljoner kronor i prismedel i jämförelse med om vi hade fortsatt med det gamla V86-upplägget.

Vad är fördelarna, som ni ser det, med det nuvarande upplägget av Onsdag Xpress?

– Med tanke på att tid är en bristvara i dagens samhälle så är den största fördelen att vi lyckats erbjuda våra kunder möjligheten att följa en V86-omgång live på 90 minuter.

Se Svensk Travsports Petter Johanssons svar här nedan

FAKTA

Svensk Travsports svar:

Vad tycker ni om Onsdag Xpress? Har det blivit det resultat ni hoppats på?

– Både ja och nej. Vi har spridit prispengarna på fler aktiva, vi har även lyft den sportsliga nivån på onsdagarna samt att vi har sett till att en större del av Sverige får elittävlingar mitt i veckan.  Det gör att hästägarna får bra startmöjligheter med fina prispengar inom sitt närområde. Som TV-produkt tycker jag också att det har blivit ett lyft, men tyvärr har det påverkat banupplevelsen på ett negativt sätt för många besökare och även aktiva, säger Petter Johansson, sportchef på Svensk Travsport.

Totalomsättningen har dalat, publiken sviker banorna och de aktiva "har gett upp". Hur ser ni på det?

– Jag får svara för publiken och de aktiva. Att de ”har gett upp” är lite väl drastiskt uttryck men vi är en arenasport och publiken är otroligt viktig för oss, så självklart är det tråkigt att de inte hänger kvar eller ökar. När det gäller de aktiva så tror jag att det nya tidsschemat och upplägget på tävlingsdagen som vi införde 27 augusti är en klar plusvariant, men det är lite för tidigt att utvärdera redan nu.

Hur ser ni på att de många verkar vara eniga om att Onsdag Xpress inte är något att satsa vidare på?

– Svårt att svara på utan att ha läst kommentarerna från dem du pratat med. Det är lätt att fastna vid att det var bättre förr, men vi har haft tufft att hitta ett riktigt bra koncept som attraherar en stor publik på onsdagarna. Vi ser för- och nackdelar med Onsdag Xpress och precis som inom all annan idrott eller upplevelseverksamhet så måste vi försöka utveckla oss och hitta nya lösningar som förhoppningsvis skall leda till ökat intresse och större intäkter till travsporten.

Hur nära är ni att byta upplägg på onsdagarna?

– Självklart utvärderar vi Xpress-upplägget och bedömer det mot andra lösningar. I nuläget finns inget beslut om något annat alternativ.

Tävlingsdagarna för nästa år ska snart spikas, kommer ni att fortsätta köra V86 och Onsdag Xpress med delade omgångar?

– Vi återkommer om det efter att vi är klara med utvärderingen.

Vad har ni att säga till de som vill ha bort delade omgångar och till de som vill ha tävlingar endast på Solvalla på onsdagarna nästa år?

– Solvalla är en otroligt viktig bana för travsporten i Sverige, och som jag sagt innan så väger vi olika alternativ mot varandra. Men jag vill ogärna spekulera i vad det kommer att bli innan vi är redo att ta ett beslut.

Vad är fördelarna, som ni ser det, med det nuvarande upplägget av Onsdag Xpress?

– Vi sprider prispengarna mellan fler aktiva och den sportsliga nivån har ökat. Men återigen; det finns även nackdelar, till exempel banupplevelsen, och det är vi ödmjuka inför.