Bluffen: Segergest blev misshandel i tv

Generalsekreteraren kritisk mot SVT: ”Ett journalistiskt lågvattenmärke”

1 av 7 | Foto: SKÄRMDUMP FRÅN SVT
SVT:s granskar travsporten. Här är den tredje delen.
TRAV

SVT anklagas för att använda fejkade bilder i sin granskning av travsporten.

Bilden på en segergest förvandlades till en regelvidrig enhandsdrivning i datorn.

– Det rimmar inte med den public service jag känner till, skriver Johan Lindberg, generalsekreterare för Svensk Travsport i ett extra veckobrev.

Under tre dagar har Sveriges Televisions sportredaktion granskat travsporten. Inslagen har bland annat berört en häst som startat trots en sårskada på ett ben, samt att två veterinärer kritiserat hur körspön används i loppen.

Nu får granskningen kritik från flera håll. SVT anklagas bland annat för att ha använt manipulerade bilder i inslagen och klippt ihop en intervju.

– Granska mig och oss hur tufft ni vill. Jag har egentligen bara ett par, väldigt enkla, motkrav till alla som gör det. Håll er till sanningen, ta reda på vem som är er källa och låt sedan båda sidor (granskning handlar alltid om minst två sidor) komma till tals, skriver Johan Lindberg i ett extra veckobrev som skickades ut under onsdagen.

”Tycker synd om tränaren”

Bland annat anser Svensk Travsports generalsekreterare att uppgifterna om hästen som tävlade med en sårskada är förvanskade. 14 olika veterinärer har bedömt hästen som frisk, vilket inte redovisas i inslaget. Sårskadan består av ärrvävnad som aldrig kommer att läka på vanligt sätt.

– Jag tycker synd om tränaren som i den första delen i granskningen får höra sin egen röst i några sekunder. I en ihopklippt version. Intervjun som gjordes var ursprungligen (enligt tränaren själv) nästan en halvtimme lång där han i början sa att den här historien har gjort att hans "hjärta har gått sönder" och i slutet av intervjun svarade på frågan från en medlidsam reporter om hur mycket pengar de kan ha förlorat på detta. När det sen klipptes ihop så lät det som att hjärtat hade gått sönder för att de förlorat pengar. Inget kunde vara mer fel. Ett journalistiskt lågvattenmärke, skriver Johan Lindberg.

”Undrar vad som fanns på agendan?”

I den tredje delen granskas drivningar med körspö inom travsporten och två veterinärer är kritiska mot att man kan vinna lopp trots att kusken får böter får otillåten drivning. Inslaget har utlöst en kritikstorm på sociala medier för att SVT använder en manipulerad bild för att illustrera drivningarna. De påstås ha utgått från en bild på en segergest – men förvandlade den i datorn till en regelvidrig enhandsdrivning där hästen misshandlas.

– När SVT som det sista inslaget om drivning animerar en segergest till att se ut som en helt förbjuden, och mycket sällsynt förekommande, så kallad "enhandare" eller på Twitter adresserar en tweet om granskningen till Djurens Rätt undrar jag vad som egentligen fanns på agendan? Det rimmar inte med den public service jag känner till, skriver Johan Lindberg.

Tv-profil reagerar

Även Åsa Elmroth, programledare och reporter för flera travprogram i TV4, har reagerat på den manipulerade drivningsbilden.

– Lömsk tanke: de visste att det var en segergest men bilden var ”för bra” för att stå emot, kommenterar hon på twitter.

Den framstående hästveterinären Meri Rantakallio går ett steg längre i sin kritik:

– Om ni är så inkompetenta att ni väljer att visa bild på segergest som misshandel borde någon få sparken.

Trav365 har varit i kontakt med SVT Sports chef Per Yng som lämnat vidare Trav365:s frågor till publiceringschefen för svar under torsdagen.