”British Steel är givet segerbud”

Foto: Lars Jakobsson, Kanal75
TRAV

Han har kört nio svenska V75-lopp sedan december.

När tävlingarna flyttas över gränsen hoppas Erlend Rennesvik få sätta pricken över i.

– Jag har trivts otroligt bra i Sverige, men det har blivit lite för många andraplatser och målfotoförluster, säger stjärnskottet inför lördagens norsk-svenska V75-omgång på Momarken med jackpot och 50 miljoner i sjurättspotten.

Erlend Rennesvik är ett namn som de svenska V75-spelarna fått bekanta sig med under 2017.

I januari kom den 22-årige norrmannen till Sverige och Marcus Lindgren för att göra sin praktik inför proffstränarutbildningen i hemlandet.

En praktik som precis har avslutats.

– Ja, nu är jag tillbaka i Norge för att gå klart utbildningen. Men 2 juni börjar jag hos Marcus igen, jag har trivts väldigt bra i Sverige och kommer inte att bli professionell direkt, berättar kusktalangen som hann med att köra 28 lopp på svensk mark under perioden.

Fyra segrar blev resultatet, men tittar man istället på placeringarna där bakom blir det desto mer imponerande. Rennesvik lyckades ratta in hela 17 av sina styrningar på prispallen, över 60 procent.

– Det är väl det som stört mig lite, att jag inte lyckades vinna så många lopp. Det har varit marginalerna emot när det varit täta slutstrider och blivit ett par fotoförluster. Men konkurrensen i Sverige är tuff så på det hela taget tycker jag att det gått ganska bra.

Vad är de största skillnaderna på att köra lopp i Sverige och Norge?

– I Sverige kör man med lite större marginaler och i lite jämnare tempo. I Norge blir det mer temposänkningar, speciellt i lopp som håller lägre klass. Sedan kör kuskarna mycket lugnare på sista bortre långsidan i Sverige. I Norge brukar det vara full gas som gäller där.

Var är det roligast att köra?

– Jag måste säga Sverige eftersom konkurrensen är tuffare och hästarna bättre.

En mer känd skillnad är att man inte tillåter körspö i Norge. Något som Rennesvik således fått bekanta sig med under tiden i Sverige.

– Det var ovant från början, det måste jag erkänna. Men nu tycker jag att jag börjar få in tekniken.

Kan det vara en anledning till att du förlorat de täta slutstriderna?

– Ja, när du säger det. Det blir ju ett annat sätta att köra till slut, men jag tycker som sagt att jag börjat lära mig.

”Givet segerbud”

En häst som alltid tävlar utan körspö är British Steel (V75-3). Hästen som gett Rennesvik tre pallplaceringar på V75 under året, men tillsammans med sin kusk väntar på den stora fullträffen.

En fullträff som kan komma nu när V75 flyttar västerut och det traditionella Unionskampen på Momarken. Att den gemensamma V75-potten dessutom kryddas med en kraftig jackpot från den svenska sidan gör att ATG uppskattar utdelningen för en ensam vinnare med sju rätt till 50 miljoner kronor.

– Hästen har gjort otroligt starka lopp varje gång. Han borde passa över Momarkens långa upplopp och kan vi dessutom rycka framskorna tror jag att han får en växel till. Det ser väldigt spännande ut och han är ett givet segerbud, säger Rennesvik som är välbekant med den udda banan där upploppet är längre än något upplopp i Sverige, 240 meter.

Det är åtminstone vad som står på banans hemsida.

– Man byggde ju om banan för några månader sedan så jag tror själva upploppet blev en aning kortare efter det. Men det är verkligen marginellt, skillnaden är att man gjorde utgången av svängarna lite mindre snäva. Men de är fortfarande betydligt snävare än på svenska banor, speciellt svängen efter mål, säger Rennesvik och påpekar hur det påverkar startmomentet.

– Det är svårt att hinna få upp farten från invändiga startspår med bilstart från 1 640 och 2 640 meter. Så även om det blivit lite bättre ska man ha en väldigt snabb häst för att svara spets från spår 1.

En annan ”sanning” om Momarken är att det långa upploppet skulle göra ledningen till en mindre gynnsam position jämfört med svenska banor.

Har du det intrycket?

– Ja, det vill jag säga att jag har. Blir det körning på Momarken så känns sista 100 meterna väldigt långa när man sitter i spets.

Hur är underlaget?

– Det kan vara lite löst emellanåt, men nu när vädret varit och ska bli lite varmare så räknar jag med att det blir fint. Jag tror säkert att det går att köra barfota.

Vad säger du om dina egna chanser?

– British Steel är ett givet segerbud, speciellt om han kan gå barfota. Tekno Jerken (V75-4) har kapacitet för att vinna, men uppgiften är knepig och jag kommer att köra på chans. Emil Fame (V75-7) har en tuff uppgift och gör det bra om han kan greja lite pengar.

Här berättar Erlend Rennesvik mer utförligt om sina V75-hästar:

– 4 British Steel (V75-3) gör topplopp varje gång, men har tyvärr fått attackera lite för tidigt i de två senaste starterna. Han tar i väldigt när man viker ut honom och pullar bort krafter om man inte släpper av, men det har jag inte kunnat göra med så långt till mål. Det gör att han bara har en speed, men den är å andra sidan väldigt vass. Nu har vi läge att vara med från start, men jag är lite tveksam till att köra honom i spets just på Momarken. Taktiken får ge sig efter hur de andra kör, men allra helst skulle jag vilja spara honom i ryggar till 300-400 kvar. I så fall borde det bita väldigt bra över det långa upploppet. På grund av sina dåliga fötter kan han sällan tävla barfota och det är över ett år sedan senast, men det var aktuellt inför förra loppet så det är tänkbart att det kan gå på lördag. Jag har aldrig kört honom barfota, men känslan är att det skulle ge en väldig effekt om han fick springa utan framskor. I övrigt utgår jag från att han tävlar med blinkers med hål och jänkarvagn, precis som vanligt. Han är allround för underlag och missgynnas inte om det skulle vara löst.

– 10 Tekno Jerken (V75-4) är en av mina favorithästar, det är därför jag åkt till Norge och kört honom även efter att jag flyttade till Sverige. I mina ögon tillhör han de fem bästa kallbloden som finns när han är i full form. Att han svek näst senast berodde på att han slog upp en hovspricka i loppet. Senast var han bra igen och formen är på uppgång. Nu blev det en tuff uppgift och vår chans att vinna loppet ligger nog i att jag kör på chans. Som jag läser loppet kommer Moe Svarten att attackera tidigt och sedan blir det många hästar i spåren sista varvet. Tekno Jerken är allra vassast när han får tävla barfota runt om, det var så han gick när han travade 1.19,9 över full distans bakom Tekno Odin i fjol. Tyvärr tror jag inte att han kan gå så ännu med tanke på hovsprickan och utgår från att det blir skor runt om som senast. Med klaff på vägen kan han slå till, men på förhand är det bara en outsider.

– 6 Emil Fame (V75-7) har jag inte samma koll på, men jag såg hästen vid vinsten senast då han var riktigt duktig. Motståndet är ett helt annat på V75 och när han dessutom är lite uppanmäld blir målet att smyga mot pengar.

Robin Johansson, Kanal75