Sponsorer hoppar av – efter rumpdebatten

Foto: Kanal 75
TRAV

Reklam på rumpan för montéryttare förbjöds.

Nu väljer flera tunga sponsorer att hoppa av.

– De vill inte ens sponsra en jacka längre, säger Dorothea Kingswick på Equum till Trav365.

Dorothea Kingswick, här tillsammans med Stephanie Werder, huvudutvecklare av montébyxa

Det var i slutet på januari tidigare i år som ämnet kom upp till diskussion.

Flera av landets montéryttare har sponsorplats på rumpan och på armarna – något som inte är tillåtet.

Svensk Travsport valde att ta tag i problemet och från och med 1 mars har landets måldomare och ekipagekontrollanter fokus på dressarnas utseende och reklam på rumpan betraktas som att använda en felaktig dress.

– Det har varit samma regler i över tio år, men vi har uppmärksammat det här nu och informerat om att det inte är tillåtet, sa Annica Hjorter på travförbundet.

– Många ryttare inom stora travet är förebilder för yngre ponnyryttare och där vill vi inte ha fokus på rumpan. Jag tror heller inte att ryttarna kommer förlora sina sponsorer på grund av att de behöver flytta reklam från rumpan till benen, sa proffstränaren Sofia Aronsson, aktiv ryttare i samverkansgruppen för monté.

Flera montéryttare, däribland Stephanie Werder och Emilia Leo, ställde sig på tvären mot beslutet.

– Jag tycker det är väldigt trist, det är ju sponsorerna som bidrar till att jag kan hålla på med det här, sa Stephanie Werder.

– Rumpan är bästa reklamplatsen, sa Emilie Leo.

Nu kommer nästa smäll. Flera tilltänkta sponsorer inom montén väljer att hoppa av.

”Rumpformerna mer skyddade”

– Jag har haft möte med flera olika företag som ville sponsra, men under måndagskvällen fick jag konkret besked om att de hoppar av. De vill inte ens sponsra en jacka längre, just på grund av det här med rumpreklamen, säger Dorothea Kingswick hos Equum, som hjälper till att förmedla sponsorer till landets montéryttare, till Trav365 och fortsätter:

– Till en början var ett par av de inne på att sponsra annat, men nu väljer de att strunta i det helt istället.

Varför känner de så här?

– Rumpan är bästa reklamplatsen som finns, när de rider i loppen så är det rumpan som syns. De gillar heller inte debatten om att det skulle vara sexistiskt att ha reklam på rumpan, sponsorerna vill koncentrera sig på reklam och hur de syns bäst. Ska de lägga massa pengar i sponsring så är de klart att de vill synas, säger Dorothea Kingswick och fortsätter:

– Det är skillnad på travkuskar, när de sitter så ser man både rygg och front, men det gör man inte på de som rider monté och kan de inte ha reklam på rumpan så vill de inte ha ryggen eller något annat heller. Många tjejer tycker också att deras rumpformer var med skyddade med reklam ovanpå.

”Väldigt tråkigt”

Equum, som bland annat sytt upp kollektioner till både Lutfi Kolgjini och Robert Bergh, berättar att sponsorerna fortfarande vill sponsra inom trav och galopp, där reglerna är annorlunda, men att montén fått kalla handen.

– Den tyngsta och viktigaste sponsorn hoppade av så sent som under måndagskvällen, och jag tycker det är jättetråkigt, och det är förödande för många montétjejer som lever på att få hjälp av sponsorer. Det är många som inte kommer ha råd nu, säger Dorothea Kingswick och fortsätter:

– När vi gick ut och sa att vi kunde förmedla sponsorer så var det flera tjejer som hörde av sig till oss, och det är sällan som de får blankt nej. Oftast så får de någon form av sponsring, och de som rider mycket blev sponsrade till 100 procent och då är det inte bara byxa och dress, utan till och med resor till och från tävlingsbanan.

I vårt grannland i väst, Norge, är det samma regler som i Sverige, där ser man dock lite lättare på saken än i Sverige, enligt Dorothea Kingswick.

– De har samma regler som i Sverige, men vi har varit i kontakt med förbundet där och de säger att de inte bryr sig om det, säger Dorothea Kingswick och avslutar:

– Många inom montén måste nu byta ut sina dressar och det innebär ju extra pengar för oss som företag, men som firma bryr vi oss inte om den här härvan och för oss handlar det inte om det, vi tycker det är väldigt, väldigt tråkigt för de tjejer som går miste om sponsorer som för många kan vara en avgörande faktor till att de kan hålla på med det här.