Sjuka skidintresset: "Är som Nordkorea"

SPORTBLADET

Norge dominerade VM i Falun fullständigt.

Och intresset för mästerskapet i hemlandet är uppe på rekordnivåer.

– Det är bara Norge och Nordkorea som jobbar med sådana här tal när det gäller marknadsandelar, säger Rune Haug på NRK till Aftenposten.

Det är ingen tvekan om att Norge är skidvärldens stora dominanter. På VM i Falun blev Petter Northug VM-kung och Therese Johaug mästerskapets drottning samtidigt som norska publiken gav den svenska en match runt om hela Lugnets skidstadion.

Men det antalet besökare var bara en droppe i havet jämfört med antalet som bänkade sig framför NRK:s sändningar. Av landets dryga fem miljoner invånare så såg 1 982 000 Petter Northug spurta hem guldet på femmilen under söndagseftermiddagen, cirka 38,8 procent av landets befolkning.

– Det är helt galet att vi når upp till sådana siffror. Det är långt över det vi kan förvänta oss, säger NRK:s sportchef Rune Haug till Aftenposten.

”93,3 procents marknadsandel”

Alla siffrorna är inte sammanräknade ännu men mycket pekar på att tittarsiffrorna är och snuddar vid talen från VM på hemmaplan i Holmenkollen 2011.

– Siffrorna har generellt varit väldigt starka. Under herrstafetten på fredagen hade vi en marknadsandel på 93,3 procent. Det är väl bara Norge och Nordkorea som jobbar med sådan här tal när det gäller marknadsandelar, säger Rune Haug på NRK och fortsätter:

– Det unika med talen från femmilen är det är så många som ser tävlingarna mitt på dagen. Vi hade många tittare under OS i Vancouver 2010 också, till exempel, men då gick tävlingarna på bästa sändningstid. Men det här var mitt på dagen, säger han.

Men när det gäller faktiska antalet tv-tittare fick lillebror Norge stryk av storebror. Hela 2,7 miljoner svenskar såg på slutet av femmilen på SVT, meddelar kanalen. Det motsvarar cirka 27,8 procent av befolkningen.