Hunden Dis lär barnen att skriva

avTove Björnlundh

Dis ska bli terapihund och jobbar i särskolan ”Hon höjer motivationen hos alla barnen”

1 av 7 | Foto: Magnus Sandberg
Dis hämtar påsar med en bokstav på och lämnar till eleverna.

Hon ger lugn, motivation och ökar samarbetsviljan.

Besökshunden Dis jobbar på särskola.

– Hon är som en bro för mig att nå barnen. Jag hade aldrig kommit så här långt i gruppen om jag inte hade haft henne, säger läraren och hundföraren Denice Sverla.

Foto: Magnus Sandberg
Denice Sverla är hundförare och Dis är lämplighetstestad och utbildad vid svenska terapihundskolan.

Följ Svenska Hjältar på Facebook

Det är tisdag morgon och barnen är extra glada eftersom de vet vad som väntar. I dag har de lektion med Dis, en 35 kilos vit herdehund.

– Stämningen förändras verkligen. I början var det två barn i gruppen som inte alls kom över ens, de kunde knappt vara i samma rum samtidigt. Men de har aldrig bråkat när Dis har varit där. De kan klappa henne samtidigt och lyssna på varandra. De har en helt annan förmåga att samarbeta när Dis är i klassrummet, säger Denice Sverla.

Första övningen för dagen är just en samarbetsövning. En elev underhåller Dis, med lite hjälp av en tub räkost, medan en annan gömmer en leksak och en tredje skickar henne på sök. Sen får de tillsammans hjälpa Dis tills hon hittar leksaken.

– Vi vill observera skillnaderna, så en dag i veckan jobbar hon aktivt med barnen och en dag jobbar hon passivt, hon är där som ett stöd och för att lugna.

Lär sig empati

I Denice klass på Ekebyhovs särskola går det fem elever mellan sju och tio år. En del har diagnoser inom autismspektrat eller adhd. De kan ha svårt att byta perspektiv och sätta sig in i hur andra känner.

– Men Dis vill de alltid ta hand om. Har hon ätit godis och börjar flämta så förstår de direkt att hon måste dricka vatten. Någon hämtar och de kan till och med göra det tillsammans.

Dagens lektion fortsätter med att träna på bokstäver och öva på kroppsagility. Dis får stå som en tunnel medan barnen ålar under henne. Ibland gör de tvärt om, att barnen får stå nära varandra och hon ska krypa under dem.

– Det blir en direkteffekt ifall hon smiter ut – vi måste stå närmare varandra – ett problem att lösa.

Varje besök avslutas med att eleverna får sammanfatta dagen så att de tränar på förmågan att återberätta.

– Dels verkar hon lugnande men vi har märkt otroliga effekter av att hon höjer motivationen hos alla barnen. Vi måste ofta motivera med digitala verktyg men det är väldigt asocialt. När Dis är här så är det inte ens prat om det, då vill de bara ha Dis.

Hon får barnen på bra humör och gör att eleverna söker sig in till klassrummet istället för att hålla sig för sig själva.

– När barnet har haft en dålig morgon hemma så kan hon ändra deras sinnesstämning på ett sätt som jag inte kan, säger Denice Sverla.

Foto: Magnus Sandberg
Olivia klappar Dis medan Jordan hämtar vatten.

”Hon älskar att jobba”

I vår blir Dis diplomerad terapihund. Hon är redan lämplighetstestad både på vuxna och barn för att se att hon tål skrammel, plötsliga ljud, höga barnskrik och överraskande kramar. Som tur är lider ingen av allergier och särskolan ligger placerad så att Dis kan komma rakt in där och inte behöver gå igenom hela skolan.

Vad tycker Dis om att jobba med barnen?

– Hon älskar att jobba! Hon har ett särskilt halsband som jag sätter på henne när vi ska jobba så hon vet var vi ska, då står hon och laddar vid dörren. Hon ser nästan besviken ut när hon får på sig det vanliga gå ut-halsbandet.

Dagens lektion avslutas med att alla sitter i en grupp och klappar och kramar på den mjuka hunden.

– När Dis är här ser det så himla naturligt ut, som att de alltid kan samverka och lyssna på varandra och vänta på sin tur. Men det går inte alltid annars. Så bara att de interagerar med varandra när hon är här är otroligt.

– Hon är som en bro för mig att nå barnen. Jag hade aldrig kommit så här långt i gruppen om jag inte hade haft henne, säger Denice Sverla.

ARTIKELN HANDLAR OM