Han får eleverna att plugga matte på loven

SVENSKA HJÄLTAR

Läraren och eldsjälen Joel Morales om helgens mattefinal: Extra kul vinna över rika områden

1 av 4
Joel Morales vill ge eleverna både självförtroende och kunskaper i matematik.
Foto: JONAS ENG

BOTKYRKA. I helgen tävlar landets bästa matematikelever i en riksomfattande tävling.

I finalen finns fyra elever från Fittjaskolan.

– Många har fördomar mot oss, det är kul att visa hur mycket kunskap vi har, säger Joel Morales, lärare och eldsjäl som lyfter matteresultaten.

Joel Morales, 51, får tonåringar att skippa sovmorgnarna på lovet – och i stället gå till skolan och plugga extra matematik. Han har utvecklat sina egna metoder för att varenda elev ska bli bra på matte och dessutom tycka att det är kul.

Det lönar sig. Förra året placerade sig två elever från Fittjaskolans högstadium på delad första respektive andra plats i matematiktävlingen Pangea. Inte illa för en skola i en förort som ofta nämns som ett problemområde.

– Det är extra roligt att vinna över prestigeskolor från rika områden, säger Joel Morales när vi besöker skolan.

Kom nyss till Sverige

En av dem som gått till final i helgen är Hamsa Jasarevic, 15. Han har bara bott i Sverige sedan i somras, då han kom hit från Bosnien. Han har lärt sig svenska fort och är inte nervös inför mattetävlingen.

– Att bli stressad är bara dåligt för resultatet. Det är bara att köra, säger han glatt.

Mingwei Huang går också i nian och var med redan förra året. Han har dyslexi men klarar matten galant.

– Jag är stolt över att ha kommit till final. Nu siktar jag på att vinna.

Vi träffar också tre 19-åriga före detta elever. Alla tre har kommit tillbaka till skolan för att lära ut matte till högstadieeleverna på loven. De gick själva ut med högsta betyg i matematik och går naturvetenskapligt program.

– Det är skönt att veta att en lärare verkligen tror på en - det stärker självkänslan, säger Kimberly Cartes, 19.

Helin Özel siktar på att själv bli mattelärare:

– Det var något som klickade till när jag märkte att jag kunde lära andra. Det känns jättebra.

Eleverna öser lovord över Joel Morales och kallar honom engagerad, rolig och hård i kombination. Men så var det inte i början.

– Vi tyckte att han var jobbig, minns Helin Özel. Han var sträng och tvingade oss att gå fram till tavlan och räkna. Det kändes svårt i början.

Roliga lektioner

– Sedan förstod vi att det är ok att göra fel. Vi lärde oss av varandra och märkte att Joel alltid väntade tills alla i klassen förstått innan han gick vidare, säger Kimberly.

– Lektionerna blev avslappnade och roliga, man blev på topphumör, säger Hasse Alshamary.

För tretton år sedan tog Joel initiativ till undervisning på loven, med hjälp av andra lärare och tidigare elever. I år valde en femtedel av skolans elever att plugga på sportlovet.

Vad fick er tonåringar att sätta er i skolbänken och läsa matte på ledigheten?

– Stämningen var så full av energi, det gällde både att utvecklas i matte och att träffa vänner, säger Kimberly.

– Det handlade också om att ge tillbaka till Joel, att visa respekt för allt han ville lära oss, säger Hasse. Hans sätt att bry sig är fantastiskt.

Fittjaskolan är speciell i det att eleverna kommer från alla världens hörn. En del är dessutom nyanlända. Joels trick är att låta eleverna hjälpa varandra. Det finns alltid någon annan som pratar arabiska, kurdiska eller spanska till exempel.

Hur känns det att höra elevernas tacksamhet mot dig?

– Det är väldigt roligt. Det går att bygga lite vad som helst, och jag försöker bygga människor – med rätt arbetssätt. Kunskap i matematik har hög status i samhället, och jag vill att eleverna ska känna att de duger, att de är lika bra som vem som helst. Särskilt eftersom vi möter en del fördomar.

– För individen är kunskap den bästa möjligheten att ge tillbaka något till det svenska samhället. Och eftersom inte alla föräldrar här har möjligheter att hjälpa sina barn - en del är analfabeter, andra jobbar stenhårt i restaurangbranschen på kvällarna - så ligger ett stort ansvar på oss lärare.

Bodde i Ukraina

Joel själv är uppväxt i Nicaragua men tvingades avbryta sin utbildning till kemiingenjör på grund av kriget. Innan han kom till Sverige 1993 bodde han också i Ukraina. Han började på Fittjaskolan 1995 - först som idrottslärare, men matteintresset tog över mer och mer.

Både han och eleverna tror att alla kan lära sig att gilla matematik.

– Om läraren engagerar sig så ger det massor av energi, säger Kimberly.

ARTIKELN HANDLAR OM