”Lärare måste hinna se alla som mår dåligt”

Så vill de rädda svenska skolan

SVENSKA HJÄLTAR

Hur ska skolsegregationen brytas, hur kan vi få skolelever att må bättre? I Svenska hjältars skoldebatt i Almedalen möttes makthavare och unga för att diskutera hur vi kan rädda den svenska skolan.

För fler liknande artiklar − följ Svenska Hjältar på Facebook


På plats i Aftonbladets tält i Almedalen finns föreningen Tilia som kämpar mot psykisk ohälsa bland unga, Siavosh Derakhti, grundare av Unga mot antisemitism och främlingsfientlighet, Pär Johansson, grundare av Glada Hudik-teatern, Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand samt Sveriges utbildningsminister Gustaf Fridolin.

”Skolan måste se alla”

En stor del av ansvaret för att stoppa mobbning och trakasserier som gör att många elever mår dåligt, ligger hos mobbarna själva menar Siavosh Derakhti som själv utsatte andra under sin skoltid.

Foto: ANDREAS STENBERG
Hur ska vi rädda svenska skolan? Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand, Glada Hudik-teaterns grundare Pär Johansson, utbildningsminister Gustav Fridolin är Annesofie Blixt, grundare av Tilia, Isak Sandell som fick hjälp av Tilia, eldsjälen Siavosh Dekrakthi, diskuterar frågan tillsammans med Aftonbladets Linnéa Claesson.

– Man måste jobba med sig själv, det gör jag fortfarande varje dag, säger Siavosh.

– Det är för enkelt att skylla på skolan. Ansvaret måste tas hemifrån också, vi vuxna måste skärpa till oss, säger Pär Johansson, grundare av Glada Hudik-teatern och utsedd till årets eldsjäl på Svenska Hjältar-galan.

Foto: ANDREAS STENBERG
Linnéa Claesson leder Svenska Hjältar Skoldebatt. Johanna Jaara Åstrand, Isak Sandell från föreningen Tilia och eldsjälen Siavosh Derakhti medverkar.

”Kompetenta lärare och stöd behövs”

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand har själv jobbat som lärare och sett mobbning på nära håll.

– Mobbning måste tas på största allvar. Det finns mycket vi kan göra för att skapa en bättre miljö i skolan. En del av det är att säkerställa att vi har behöriga lärare som har kompetens om hur man upptäcker och förebygger destruktia mönster, men det behövs också resurser som räcker till kringstöd för elever, säger Johanna Jaara Åstrand.

Utbildningsminister Gustav Fridolin lyfter de satsningar som regeringen gjort och fortsätter göra på elevhälsan. 700 fler har anställts i elevhälsan under det senaste året. Mer kontakt mellan BUP och elevhälsan är också viktigt.

– En av de viktigaste sakerna är en stärkt elevhälsa. Lärarna måste också få rätt stöd för att kunna hjälpa de eleverna som mår dåligt, säger Gustav Fridolin.

Foto: Andreas Stenberg.
Linnéa Claesson i Svenska Hjältars skoldebatt tillsammans med Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand, glada Hudik-teaterns grundare Pär Johansson och utbildningsminister Fridolin diskuterar skolans framtid.