Fixa felen själv – steg för steg

Funkar inte taggningen? Följ vårt felsökningsschema!

OM AFTONBLADET

Funkar inte taggningen?

Följ vårt felsökningsschema steg för steg – så kan du hjälpa dig själv att komma igång.

Genom att besvara fråga efter fråga kan du själv identifiera och oftast lösa problemet.

1: Fungerar mobilt internet på telefonen idag?

Om ja, klicka här för att gå vidare

Om Nej, läs här:

Du måste ha korrekta internetinställningar för att surfa med din mobil. Inställningar får du av din operatör.

Är du Telia-kund kan du sms-a SURF till nummer 4466 för att få inställningarna skickade till dig med sms.

Är du Tele2-kund kan du skicka ett tomt sms till nummer 123 för att få inställningarna.

Du kan också gå direkt till operatörernas hjälpsidor och beställa inställningar som skickas som sms till din mobil.

Här är länkar till de största: Telia , Tele2 , Telenor , Tre

Ibland hinner inte operatörerna uppdatera sina inställningar när det kommer nya modeller. Då kan du gå direkt till tillverkarna.

SonyEricsson har en bra tjänst för att skicka internetinställningar.

Även Nokia har en liknande tjänst.

Om du vill ha mer hjälp med att komma igång med mobilsurf eller undrar hur mycket det kostar rekommenderar vi att du kontaktar din operatör eller besöker någon butik i telefonkedjan The Phone House.

2. Har du laddat hem taggläsaren till din mobil?

Om ja, klicka här för att gå vidare

Om Nej – läs det här:

Skicka ett sms med texten TAGG till 72600. Eller mata in ditt mobilnummer i formuläret här på sidan. Inom kort får du ett sms skickat till din telefon med instruktioner hur du laddar ned taggläsaren. Klicka på länken i sms-et för att komma till nedladdningssajten och följ instruktionerna.

Om din telefonmodell inte känns av automatiskt kan du klicka dig fram till rätt telefonmodell och märke. Om din modell inte finns med i listorna stöder Taggläsaren tyvärr inte din modell ännu, Vi arbetar för att lösa detta så snart som möjligt.

3. Hittar du taggläsaren på din telefon?

Om ja, klicka här för att gå vidare

Om Nej, läs det här:

Leta i någon av följande menyer: Program, Installerat, Spel, Filhanteraren, Nedladdat, Extra, Underhållning, Verktyg, Alternativ, Media. Taggläsaren hamnar på olika ställen i olika telefoner. Någonstans finns den – men ibland kan man tyvärr få leta en bra stund innan man hittar den.

Tips: Taggläsaren kan ibland finnas under flera undermenyer – t.ex. under ”Huvudmeny” och därefter ”Installerat”

När du hittat taggläsaren är en bra idé att skapa en genväg eller bokmärke till denna. Hur man gör detta framgår av telefonens instruktionsbok

4. Startar Taggläsaren?

Om ja, klicka för att gå vidare

Om svaret är nej, läs det här:

Om din telefon finns med på

ber vi dig skicka ett mejl till [email protected] med information om märke och modell så ska vi undersöka problemet så snart som möjligt. Du kan också gå in på en Phone House-butik och be personalen undersöka din telefon.

5. Startar kameran så att du kan se ett rött eller grönt kors på skärmen, eller en knapp med ordet ”Tagga”?

Om ja, klicka för att gå vidare

Om svaret är nej, läs det här:

Om din telefon finns med på listan över telefoner som ska fungera ber vi dig skicka ett mejl till [email protected] med information om märke och modell så ska vi undersöka problemet så snart som möjligt. Du kan också gå in på en Phone House-butik och be personalen undersöka din telefon.

6. När du "taggat" bilden, blir det grönt på skärmen och du tillfrågas om du vill gå till internet?

Om ja, klicka för att gå vidare

När din mobil inte känt av taggen så blir det ett rött kryss i taggläsaren. Ofta beror det på att du hållit kameran för nära taggen eller varit för skakig på handen. Pröva då att tagga igen!

Om svaret är nej, läs det här:

Om det bara blir rött på skärmen så har din taggläsare inte lyckats läsa in taggen. Det kan bero på många saker: du kanske håller din mobil för nära taggen eller för långt från taggen. Det kan också bero på problem med belysning eller att tidningspapperet inte är slätt. Pröva att tagga med lite olika avstånd från taggen och försök hålla mobilen så rakt som möjligt mot taggen. Se till att belysningen är bra.

7. Fungerar det ändå inte?

Starta om. Telefonen uppträder ibland som en dator. Program kan hänga sig, minne kan bli korrupt, osv. En omstart kan göra underverk om många fel uppträder samtidigt.

Gå in på en Phone House-butik och visa upp din telefon. Personalen kan hjälpa dig med inställningar, uppkopplingar – eller att rekommendera en annan telefon.

Du kan också skicka ett mejl till [email protected] och beskriva dina problem. Vi arbetar kontinuerligt tillsammans med Connvision för att lösa problem och se till att taggläsaren fungerar med allt fler telefoner.