Lyxig gps med stor skärm

TEKNIK

Men varför ingen TMC?

Den nya Panasonic Strada-gps:en är en bra produkt med snyggt yttre och ett innehållsrikt inre.

Panasonic är faktiskt bland de sista stora tillverkarna av hemelektronik som ger sig in i navigatorbranschen och man är nog medveten om att det är en tuff marknad med många konkurrenter som alla just nu har ett försprång.

När andra tillverkare tittar på 4 tums stora skärmar, eller kanske 4,5 tum stora skärmar går Panasonic ett steg till och den nya Strada har en 5 tum stor lcd-skärm med touchfunktion. Dess front är helt ren från knappar på framsidan, alla funktioner styrs via skärmen. Testpanelen anser att i det här fallet har storleken betydelse – uplevelsen blir klart mycket större och känslan förbättras. Vägar, korsningar och annat som dyker upp på skärmen syns helt enkelt bättre.

På sidan av skärmen sitter en on/off knapp, tre externa kontakter och plats för minneskort. I övrigt är det svart finish som gäller.

Prisvärd navigator

Priset 4 000 kronor är vad man kan förvänta sig av en navigator som har bluetooth, röststyrning med inte inbyggd TMC. TMC är en tjänst som innebär att man kan få trafikinformation i realtid i navigatorn. Händer det en trafikolycka så varnar gps:en för detta. Man kan helt enkelt undvika kö-täta vägar.

Strada levereras med kartor för hela Europa, totalt 37 länders kartor följer med vid köpet. Kartorna kommer från Navteq.

Panasonic har också stoppat in fartkameravarning, gps-assist som innebär att navigatorn känner av när man kör in i en tunnel, inne i tunneln vet navigatorn att det dyker upp korsningar och säger till om du ska svänga av eller inte i tunneln. Detta trots att gps:en inte har kontakt med någon satellit.

Bluetooth är något som fler och fler tillverkare stoppar in i sina gps:er, det är en bra finess som innebär att om du har en bluetooth-telefon kan du koppla ihop den med navigatorn och använda den som en handsfreeutrustning.

Enkla menyer

Menyhanteringen är enkel att förstå, först tyckte vi att skärmen inte reagerade på våra fingrar, men det handlade bara om en ren vanesak. Ibland vill man trycka lite för hårt för att man är rädd att den inte ska reagera. Men efter ett tag hittar man rätta ”knycket” som gör att skärmen reagerar som man vill.

I första menyn kommer de viktigaste inställningsmöjligheterna fram, antingen knappar du in resmål, här kan en adress eller exempelvis en intressepunkt (point of interest) matas in. Det kan vara allt från en bensinmack till ett hotell. Totalt finns det cirka 1,7 miljoner punkter som är inprickade på europakartan i Strada.

Navigatorn saknar alltså TMC, köper man en navigator idag för cirka 4 000 kronor känns det självklart att den ska innehålla TMC. För 600 kronor kan du köpa till en TMC-mottagare och koppla till navigatorn.

Inställningsmöjligheterna är oändliga på den här navigatorn. Du kan få navigatorn att varna om du kör för fort. Du kan också välja att den bara ska varna om du kör 5 eller 10 km för fort. Det här en inställningar som många, dock inte alla navigatorer har idag, men ändå viktiga för att du ska kunna ställa in navigatorn precis som du vill ha den.

Navigatorn har också viss röststyrning. Du programmerar in en adress i navigatorn och döper den till exempelvis ”jobbet”, sedan säger du ”jobbet” och navigatorn guidar diig sedan till jobbet.

Snygga kartor

Kartdelen är snygg, du kan enkelt följa vägen på skärmen. När du ska svänga av vägen är det också enkelt att följa anvisningarna du får, antingen på skärmen eller via högtalaren. Mottagningen från satelliterna är riktigt bra, det är inte ofta som vi får riktigt bra mottagning inne på vår redaktion mitt i centrala Stockholm. Men här fick vi det. Självklart har också navigtorn tillbringat ett antal 10-tals mil i bilen för att testas också.

Om du vill använda navigatorn till musiklyssning går det bra, stoppa in musiken i minneskortsläsaren (SD-kort-typ) och lyssna. Det går också bra att visa jpg-bilder på skärmen via ett minneskort.

Lyxig gps

Panasonic gör en bra debut i navigatorbranschen och dess Strada andas kvalité, dock kunde man faktiskt ha lagt till TMC i en hyfsat dyr produkt som det ändå handlar om här. Panasonic Strada känns lite lyxig, skärmen är riktigt bra och menyhanteringen likaså. Vindrutefästet till navigatorn är dock in krångligaste laget. Det är mängder med spakar som ska röras och det är svårt att komma åt när du väl har satt fast navigatorn på vindrutan. Samtidigt förstår jag att Panasonic försöker göra ett rejält fäste, mängder av fästen som vi har sett var varit direkt dåliga under det senaste året. Men lite lättare hade fästet kunnat vara.

Läs en längre version av artikeln på Prylportalen

Niclas Lidström, Prylportalen