Spotify kan vara borta nästa år

TEKNIK

För få betalar för musiken

Musikbranschen spår att Spotify har försvunnit från marknaden inom ett år.

Anledningen är att för få användare är beredda att betala för tjänsten.

Idag betalar Spotify en avgift till skivbolagen varje gång en låt spelas upp hos en användare. Det här är en affärsmodell som Daniel Ek, vd på Spotify vill ändra på. Han vill istället se andra inkomstkällor som exempelvis reklam, rena nedladdningstjänster eller biljettförsäljning.

Populär i Storbritannien

Detta gav Daniel Ek uttryck för på Spotify-bloggen för några dagar sedan och nu kommer svaret från branschen. Spotify är en otroligt populär tjänst i Storbritannien men kan företaget inte locka till sig fler betalande användare kommer tjänsten att försvinna nästa år. Allt enligt Brittiska Times Online som har intervjuat en inflytelserik skivbolagsdirektör som vill vara anonym.

Branschen är alltså i första hand intresserad av prenumerationer med garanterade intäkter som kompensation för inkomstbortfallet genererat av piratkopieringen. Därför fortsätter de stenhårt att hålla fast vid gamla invanda affärsmodeller som innebär höga avgifter per spelad låt.

Reklamfinansierat osäkert kort

Dan Nash som är vd på Spotify-konkurrenten Napster håller med. Enligt honom har alla reklambaserade musiktjänster misslyckats och samma öde kommer drabba Spotify om inte fler vill betala.

Andreas Liebert/Prylportalen.se