Mobiljättarna tappar mark

TEKNIK

Uppstickare knappar in på Nokia och Sony Ericsson

Nokia fortsätter att tappa marknadsandelar på den svenska mobilmarknaden.

I höstas stod Nokia för 28 procent av försäljningen mot som mest 56 procent sommaren 2003.

De nya siffrorna kommer från analysföretaget GFK och publiceras i Svenska Dagbladet.

Även Sony Ericsson backar något. I de nya mätningarna har det svensk-japanska företaget 38 procent av marknaden, tre procent mindre än i augusti.

De stora vinnarna i Sverige är Siemens och koreanska LG. Det sistnämnda företaget har gått från knappt en procent i augusti till sex procent i oktober/november. LG har tagit en tätposition när det gäller 3G-telefoner. Siemens fördubblade sin försäljning på fyra, fem månader och hade vid den senaste mätningen 15 procent.

Samsung har sju procent av marknaden.

Marknadsandelarna brukar skifta kraftigt från månad till månad beroende på om nya modeller lanserats och vilka kampanjerbjudanden som gått ut.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM