Fascinerande fyrverk

Publicerad:
Uppdaterad:

DRAMATIK 1986 skrev Inger Christensen, på uppdrag av teatern Hotel Pro Forma, en dramatisk text som skulle följa vissa regler – den skulle vara för fyra skådespelare och knyta an till tre dramatiska grundformer: monolog, dialog och trilog.

Nu ges Æter för första gången ut i bokform av danska Gyldendal, med efterord av Kirsten Dehlholm och Willie Flindt – små texter som i sig är fascinerande i sin torra precision och med grafik över koreografiska konstellationer.

Det här är en ytterst läsvärd bok, ett konstverk som skrider varligt, graciöst över genregränserna. Man kan, om man vill, tänka på det som poesi och då påminner det mig om exempelvis Helena Erikssons böcker.

Det finns ett antal röster med mytiska och andra namn. Afrodite är här, hushållerskan och adoptivbarnet också, Pythia, Hefaistos och ”Kvinden det er faret vild”, med flera. De speglar sig och ekar av varandra. Tillsammans berättar de om överflöd och ödeläggelse, om världen som förstörs och ändå återstår, medan påfågelflockar brinner på himlen.

Det är hårt att stå under stjärnorna och plötsligt se en mening i deras meningslösa rörelser på himlen, säger vakten, när meningen är att bara i den gemensamma tyngdpunkten, i störtandet, finns vi till.

Jenny Tunedal

Publicerad: