"Förbjud kedjornas tilläggsförsäkringar!"

TEKNIK

Konsument Göteborg: Säljarna får provision för att sälja onödiga produkter

Hemelektronikkedjornas tilläggsförsäkringar är onödiga och säljarna vilseleder kunderna. Det anser Konsument Göteborg – som nu vill förbjuda kedjorna att sälja de egna försäkringar.

Foto: colourbox

– Vi vill att försäljning av tilläggsförsäkringar i butikerna ska förbjudas och att endast försäkringsbolagen ska få sälja dessa försäkringar, säger Maria Wång Henriksson, projektledare på Konsument Göteborg, som utförde granskningen.

"Det var förvånandsvärt dåligt"

Kritiken grundar sig på en undersökning som gjordes i september där två medarbetare från Konsument Göteborg gav sig ut i 14 butiker från kedjorna Elgiganten, Siba, OnOff, Euronics, Media Markt och Expert och låtsades vilja köpa en dvd-spelare, för att se vilken information om tilläggsförsäkringar säljaren skulle ge.

- Det var förvånansvärt dåligt, vi trodde inte att det skulle vara så här illa, säger Maria Wång Henriksson till Prylportalen. Det allvarliga är att säljarna lyfter fram tilläggsförsäkringarna och trycker ner hemförsäkringarna och konsumentskyddet.

1 säljare av 14 skötte sig

Med undantag av en säljare från Expert Bäckebol, gav alla andra försäljare oriktig och vilseledande information om försäkringarnas undantag, samt skillnaden mellan försäkringarna och konsumentköplagen och hemförsäkringar. Det här måste man upplysa om enligt Konsumentverkets riktlinjer om vad som gäller vid försäljning av försäkringar i butik.

Endast 3 av de tillfrågade 14 säljarna informerade om Konsumentköpslagens garanti om tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel på alla produkter. Dessutom tryckte de på hur liten självrisken var, men utelämnade mestadels övrig information om vad försäkringen innebar.

Ingen av säljarna frågade heller om kunden hade en hemförsäkring, och vilken i så fall. Att aktivt berätta om tilläggsförsäkringarnas undantag ingår i försäkringsavtalslagen, men det var det ingen av personalen som gjorde.

Varför går det till så här, tror du?

– Vi tror att det dels beror på okunskap att man inte vet vad en hemförsäkring innehåller för skydd och dels att det är ett försäljningsargument för att få sälja försäkringarna. Annars hade inte konsumenterna köpt tilläggsförsäkringar i samma höga utsträckning som görs nu. Vanliga försäkringsbolag säljer aldrig en försäkring om kunden redan har ett skydd, svarar Maria Wång Henriksson.

Kan det bero på att säljarna har provision på om de säljer dessa försäkringar?

- Vi har ställt oss den frågan, naturligtvis.

Säljarna har provision

Enligt Robert van Toor från Elgiganten har företagets försäljare provision på sålda tilläggsförsäkringar. Han har dock inget besked om varför informationen från säljarna har varit så otillfredsställande och bristfällig.

– Nej, jag har ingen förklaring till varför det inte har informerats bättre än vad som skett i dessa fall, men det är bara 3 av cirka 1 500 säljare som det gäller. Det är jättetråkigt att vi brustit. Vi har tagit till interna åtgärder nu där vi fört ut ett större krav på personalen att de måste förklara för kunderna vilket mervärde en tilläggsförsäkring har, säger han.

Även Sibas personal har provision på antalet sålda försäkringar. Sara Widman, som är informationschef på Siba säger att företaget tar undersökningens resultat på största allvar och berättar att även Siba har startat en åtgärdsplan nu, som innebär en god dialog med Konsument Göteborg och utbildningsinsatser om företagets försäkringar.

- Det kommer finnas rutiner för att säkerställa att säljarna informerar kunden på rätt sätt i framtiden, säger Sara Widman.

Säljarnas argument till försäkringen

Exempel på säljargument från säljarna kunde låta så här: ” Om mp3-spelaren ramlar ner på 10 000 meters djup när du är ute och fiskar så får du en ny om du tar med dig den gamla till butiken”, ” En ensamstående utan barn och djur behöver nog inte försäkringen, eller om du är rik. För då kan du ju köpa en ny dvd” eller ”Det går inte att reklamera en produkt efter ett år även om det är ett fabrikationsfel. Utan försäkring har du bara ett år på dig.”

- Det var genomgående skrämselpropaganda från säljarna, menar Maria Wång Henriksson.

En del kedjor har agerat

Enligt Konsument Göteborg har Elgiganten, Siba och On Off kontaktat dem för att diskutera problemet. Det har däremot varken Media Markt eller Euronics gjort och enligt Mats Rosvall, Media Markts varuhuschef i Göteborg ”fungerar allt som det ska”. On Off och Euronics vill inte kommentera undersökningen.

Media Markt i Göteborg tycker att ”allt fungerar som det ska.”

Hemförsäkring med allrisk är oftast bättre

Maria Wång Henriksson är dock mycket kritisk och menar att säljarna inte ens kunde sin egen produkt i fråga om undantag och mervärden av tilläggsförsäkringarna. Konsument Göteborg har varit medvetna om detta problem i närmare nio år, så det är inte bara på grund av undersökningen som man nu sätter ner foten och vill få till en förändring.

– Normalt sett sker all försäljning av försäkringar direkt från försäkringsbolagen och dessa tilläggsförsäkringar är ett undantag. Nittio procent av alla har en hemförsäkring och om man väljer till en allriskförsäkring som inte kostar så mycket har man ofta ett bättre skydd än en tilläggsförsäkring, säger Maria Wång Henriksson avslutningsvis.

Konsument Göteborg har skickat undersökningen till Konsumentverket och Finansinspektionen.

Läs fler nyheter från Prylportalen

Susanne Scheibe, Prylportalen