Ta i från tårna – med rätt löparsko

TEKNIK

Hitta rätt modell med Aftonbladets skotest

Allt fler gör löpning till en del av sin vardag. Inte så konstigt eftersom det är ett lättillgängligt och billigt sätt att motionera. Upplevelsen blir bäst om du investerar i ett par bra skor.

När du ska köpa löparskor finns det ett par saker att tänka på för att du ska få en modell som passar dig. Skorna ska vara anpassade efter ditt löpsteg, det vill säga efter hur foten belastas vid isättning och frånskjutning. Din kroppsvikt, hur ofta du springer och på vilket underlag spelar också in. Skorna i testet är anpassade efter olika kriterier och samtliga modeller håller en hög standard. Vi vill förtydliga att betygen är satta utifrån testarnas individuella bedömning. En modell som är rätt för en person kan vara fel för en annan.

Välj sko efter person

Det finns tre typer av löpsteg som skomodellerna är mer eller mindre konstruerade för att passa. En person som skjuter ifrån med insidan av foten har ett pronerande löpsteg medan en person som skjuter ifrån med utsidan har ett supinerande löpsteg. Utan snedbelastning är löpsteget neutralt. Hur fotvalvet ser ut är också avgörande för löpskons konstruktion. Med ett högt fotvalv behövs en stabil sko och med lågt fotvalv behövs troligen ett ordentligt pronationsstöd.

Följ dina fotspår

Du kan få hjälp med att kontrollera ditt löpsteg i skobutiken men du kan även titta på dina gamla skor. Om sulan är sliten på insidan av skon är löpsteget pronerande och om utsidan är sliten är det ett supinerande löpsteg. Tänk på att löpsteget kan skilja sig från gångsteget och att belastningen kan ändras när foten blir trött. För att se hur högt fotvalvet är kan man fukta fötterna, ställa sig på en bit papper och läsa av fotavtrycket.

Träningsnivån har betydelse

För den som springer 2-4 gånger i veckan räcker det med ett par skor men för den som springer fler gånger eller på olika underlag är det en bra idé att alternera mellan två par. Då förlänger du även livslängden på skorna. En trend just nu är att återgå till det naturliga och att springa med lätta skor, så nära barfota det går. Det ger mer löpkänsla och kan passa den erfarna löparen som har byggt upp sin fot under flera års träning. För nybörjaren och den som är i behov av stöd rekommenderas dock en mer stabil sko.

Håll sulan vid liv

Löpskor är något av en färskvara och bör bytas ungefär vartannat år. Detta för att gummisulan slits vid användning men även för att den torkar ut och förlorar sin stötdämpning. Man ska aldrig tvätta skorna i tvättmaskin. Istället kan de rengöras med vatten och en borste och torkas i rumstemperatur med tidningspapper i.

Ulf Magnusson, Smartson