Tusentals mobilkunder utsatta för bedrägeri

TEKNIK

Lurades ringa nummer i utlandet - får ingen ersättning av Telia

Ett missat samtal kan stå dig dyrt.

Det fick närmare tusen Telia-kunder erfara när de på måndagen ringde upp numret på sin mobil.

Under tiden de väntade på att komma fram tömdes deras abonnemang på pengar.

Oroliga abonnenter ringde på måndagen upp Eniro 118118 efter att deras kontantkort tömts på pengar eller att deras abonnemang debiterats med ovanligt stora belopp. De hade fått ett meddelande om ett missat samtal. Samtalet kom efter lite efterforskningar från ön Diego Garcia i Indiska oceanen.

– Närmare tusen abonnenter ringde upp numret, säger Lars Billström, pressansvarig på Telia Sonera. Förmodligen har betydligt fler fått samtalet.

De kunder som ringde upp numret som började på 00246 möttes de av en telefonröst som bad dem att stanna kvar i luren. Under tiden de väntade rasslade pengarna iväg. Att ringa till Diego García kostar 10:95 per minut, men det är osäkert vad det kostar att ringa det aktuella numret. I snitt har kunderna förlorat cirka 70 kronor.

Telia stängde trafiken

Problemet uppmärksammades av Telia runt 15.40 på måndagen då antalet samtal till deras kunder ökade dramatiskt. När de fick vetskap om att de var utsatta för en attack kontaktades företagets vd Marie Ehrling direkt. Från klockan 20.00 stängde Telia all telefontrafik till Diego Garcia. Kunder som på tisdagen fått 00246-samtal kan alltså inte ringa upp numret och om de mot förmodan skulle hinna svara debiteras endast normal mobiltaxa, enligt Telia Sonera.

Även Vodafone beslutade på måndagen att spärra samtal till ön. Hur många som drabbats kommer att utredas under dagen, enligt företagets informatör Elisabeth Petersson.

Telias kunder har tidigare drabbats av bedrägerier från ön. Förra årets utsattes Telia av en omfattande modemkapning där internetanvändarnas fjärranslutning kopplades till dyra utlandsnummer.

Ingen ersättning

Men abonnenter som förlorat pengar på det mystiska 00246-samtalet kan inte räkna med att bli ersatta.

– Nej, kunderna får själva stå för kostnaden. Det är inte vi som har lurat dem. Dessutom är det i stort sett omöjligt att kontrollera eftersom flera av de drabbade ringt med kontantkort, säger Billström.

Comviq/Tele2 utreder just nu om deras kunder drabbats.

Så undviker du att bli lurad

Per Mattsson

ARTIKELN HANDLAR OM