Osäker på nätshopping?

TEKNIK

Fråga ugglan om råd

Hur vet man egentligen att en shoppingsajt är seriös? Syns det på layouten, eller finns det andra tecken? Nu kan man rådfråga ugglan ”Howard” – din shoppingassistent på nätet.

– Ugglan Howard hjälper konsumenterna att på ett enkelt sätt kolla om en webbplats är bra eller mindre bra, säger Johan Rydbeg, som är jurist på Konsument Europa. Ugglan är ett resultat av ett samarbete mellan olika konsumentorganisationer i EU, och i Sverige är det Konsument Europa som står bakom lanseringen.

Genom att fylla i nätbutikens webbadress på uggland Howards sida får du reda på en rad uppgifter om företaget. Till exempel hur länge sidan har funnits på nätet och vad andra konsumenter säger om butiken.

– Ser man då att en sida bara har funnits uppe ett kort tag, och priserna är extremt låga, så ska man nog vara försiktig, säger Johan Rydberg.

Ugglan Howard informerar även om ångerrätt och reklamationsrätt i Europa.

– Det här är ju saker som vi säger hela tiden, men med hjälp av ugglan Howard ska konsumenterna på ett mer konkret sätt kunna få tillgång till den här informationen. Till exempel säger vi att man ska kolla upp vad andra kunder säger om företaget på olika prisjämförelsesajter, men man kanske inte vet vilka såna sajter det finns i andra länder. Med hjälp av Howard får du det, säger Johan Rydberg.