Notan efter spelet: en miljard kronor

TEKNIK

Pac Man på nätet kan ha stått arbetsgivarna dyrt

Googles Pac Man-spel blev en nätsuccé.

Kul för Google – sämre för världens arbetsgivare.

I alla fall om man ska tro ny statistik från företaget Rescue time.

Google nylanserade Pac Man i helgen. De som besökte sökjätten kunde genom att klicka på sajtens logga testa spelklassikern. Det kan ha kostat arbetsgivare världen drygt en miljard kronor. Och nej, den gula gubben åt bokstavligen inte upp företagens tillgångar. Den fick de anställda att fokusera på just Pac Man istället för jobbet.

En miljard kronor

Det är Rescue time som har räknat ut hur mycket de anställda spelade. Och resultatet var talande. Enligt företaget tillbringade de anställda i snitt 36 sekunder mer på sajten än de gör i vanliga fall. Detta ska enligt Rescue times beräkningar ha kostat 4 819 352 arbetstimmar och drygt en miljard kronor i pengar. Frågan är hur mycket Facebook och Twitter kostar världens företag..