Hårdare tag mot nätfifflare

TEKNIK

Nu kommer det bli svårare att lura internetanvändare att betala bluffakturor.

Regeringen vill starta en informationskampanj mot internetfiffel och företaget Callmedia fälldes på torsdagen i Marknadsdomstolen för att man skickat fakturor till ovetande surfare.

Det har blivit en växande företeelse med personer som ”kapar” andras modem med påföljden att den enskilde kan få betala dyra telefonräkningar utan att ha gjort något.

– Modemkapningar är ett av vår tids största konsumentproblem, sade konsumentminister Ann-Christin Nykvist vid en presskonferens på torsdagen.

Mobiltelefonkunder

Mindre nogräknade företag lurar också mobiltelefonkunder med olika former av sms-tjänster. För att komma tillrätta med problemen gav regeringen i dag Konsumentverket i uppdrag att genomföra en informationsinsats och en kartläggning av åtgärder mot modemkapningar och försåtliga sms-tjänster.

Kampanjen ska genomföras under hösten tillsammans med berörda myndigheter och företag, bland annat banker och internetoperatörer.

– Vi är nöjda eftersom konsumenternas ställning stärks och vi kommer att kunna nå ut med information till många fler, säger Jenny Jensen, jurist på Konsumentverket till TT.

Ett klick inte tillräckligt

Jensen välkomnar också torsdagens utslag i Marknadsdomstolen, där företaget Callmedia förbjuds att debitera ovetande surfare för tjänster man inte beställt. Enligt domen är ett klick på en nätsida inte tillräckligt för ett avtal.

– Enligt e-handelslagen ska det vara en så kallad tre-klicks-modell. Först ska man säga ja till en tjänst, sedan läsa villkoren, och vill man gå vidare ska man bekräfta igen, för att avtalet ska gälla.

Företaget Callmedia riskerar nu vite om man fortsätter kräva betalning av konsumenter genom oskäliga avtal.

– Dagens dom är prejudicerande och innebär att vi inte behöver gå via Marknadsdomstolen för att utfärda ett vitesföreläggande till företag som agerar på det här sättet, säger Jenny Jensen.

Tidigare artiklar

Owe Nilsson/TT , Carl-Johan Lejland/TT