Slipa på löptekniken – här är bästa tipsen

Coachens fem råd. Så maximerar du din prestation

Foto: Foto: Thinkstock, Per Björn
HÄLSA

Vill du få ut maximalt av din löpning?

Då kan det vara på sin plats att se över din löpteknik.

Löpcoachen Markus Stålbom tips hjälper dig att springa snabbare och mer avslappnat.

Har du svårt att förbättra löpartekniken när du tränar?

Sportbiomekanikern Markus Stålbom utbildar i löpteknik och han delar med sig av knepen man bör tänka på för att kunna springa snabbare ute i löparspåret. I över 14 år har han intresserat sig för löpteknik och bland annat hunnit med en 5-årig ingenjörsutbildning med inriktning på människans biomekanik. 2009 började han som första svensk att aktivt utbilda och träna motionärer i löpteknik. Markus menar på att det första steget är att inse hur ”löpningen i löpning” fungerar.

– De allra flesta springer med en övertygelse om att det krävs en stor kraftinsats för att springa och att vi själva måste applicera denna kraft för att komma framåt, säger Markus.

Dålig rörelseförståelse

Löpteknik handlar om att man med de förutsättningar man har ska kunna använda kroppen på bästa möjliga sätt i löpningen.

Löptekniksträning innebär alltså att identifiera vilket muskelarbete som är nödvändigt för att springa bra och vilket som är onödigt. Därefter ska det onödiga muskelarbetet tas bort.

Markus berättar att en av de viktigaste anledningarna till att så många har stora brister i sin löpteknik är att man har dålig rörelseförståelse och uppfattning om sin egen kroppstyngd.

– Mestadels beror detta på att vi rör oss för lite och för enformigt, exempelvis springer i konstant hastighet, berättar Markus.

En annan anledning till att så många har stora brister i sin löpteknik har att göra med vilka skor man använder.

– För mjuka och stabila skor gör att vi har svårare att känna vår kroppstyngd vilket leder till sämre rörelsemönster, alltså löpteknik, säger Markus.

För mjuka skor gör det svårare

Alla har vi en bild i huvudet av hur vi ser ut när vi springer. Men faktum är att sinnesbilden sällan överensstämmer med hur det egentligen ligger till. De allra flesta springer med en övertygelse om att det krävs en stor kraftinsats för att springa fort. Tvärtemot krävs det en mycket liten viljemässig kraftinsats menar Markus. I själva verket måste man lära sig att applicera kraften för att komma framåt.

Vilka är det vanligaste teknikfelet?

– De vanligaste teknikfelen som motionärer gör är att springa med för låg benfrekvens, överjobbar genom att skjuta ifrån för mycket och springer väldigt spänt, säger Markus.

Viktigt att förstå grundreglerna

Markus berättar att det är viktigt att inse att löpning bygger på fundamentala grundregler som gäller alla oavsett teknik eller stil. För att bli en duktig löpare kan det vara viktigt att förstå dessa grundregler för att kunna agera på ett bättre sätt.

– Det finns bara ett sätt att springa på, en grundläggande löpteknik, alltså inte olika beroende på hastighet, kroppskomposition med mera. Nästan alla femåringar springer med bra teknik, berättar Markus.

Kan alla ändra sin löpteknik?

– Alla kan förbättra sitt rörelsemönster i löpning, alltså ändra eller förbättra sin löpteknik. Hur duktig man är på att förbättra sin löpteknik är väldigt individuellt, men två grupper tenderar att ha det lite lättare och det är 8-12 åringar och vardagsmotionärer, avslutar han.

ARTIKELN HANDLAR OM