Träningen som får dig klara nio mil

”Gör dig absolut redo för spåret”

1 av 4 | Foto: Foto: Privat.
Pischa Strindstedt.
HÄLSA

Hårt, tufft och mentalt krävande.

Här är annorlunda träningen som får dig att klara Vasaloppet.

– Det här är riktig pannbensträning, säger PT:n Pischa Strindstedt till Tema Hårdträning.

Tröttnat på rullskidorna och löpningen inför Vasan? Då är det läge att testa högintensiv funktionell träning, där du med hög puls får jobba med hela kroppen. Fokus ligger ofta både på kondition och styrka.

PT:n Pischa Strindstedt, som själv håller i flera liknande pass varje vecka, förklarar:

– Vi använder oss för det mesta av den egna kroppen eller varandras kroppsvikt för att utmana oss i olika övningar. På våra pass tränar man i par. När man är två som jobbar vill man gärna inte svika sin partner vilket innebär att man pushar sig lite mer, säger hon.

”Vill du in i kaklet...”

Så fort vädret tillåter bedriver hon träningen utomhus, även om man vintertid smiter inomhus – men passen är minst lika tuffa för det.

– De kan vara riktigt elaka ibland men oavsett vart man står i sin träning finns det sätt att skala av och köra på sin egna nivå, men vill du in i kaklet så går det med haha.

Om jag är ute efter att klara Klassikern eller Vasaloppet, vad i din träning kan hjälpa mig att nå målet?

– Vi jobbar mycket med uthållighet men också styrka och kroppskontroll vilket gör dig absolut redo för spåret att orka det där lilla extra. Om du har problem med rörlighet och stretch är även det en stor del vi lägger mycket vikt i.

”Gå in i tävlingen med en bra inställning”

Strindstedt har förvisso varken kört Vasaloppet eller andra lopp i Klassikern, men hon har gjort sin beskärda del av tuffa utmaningar. I fjol kom hon på 37:e plats i hinderbanetävlingen Tough Viking Hagaparken av drygt 1000 startande tjejer.

Här är hennes bästa tips för att klara ett krävande lopp:
– Gå in i tävlingen med en bra inställning. Ha inte för stort krav på dig själv för att du kanske inte hunnit träna så mycket som du önskat eller för att du låg sjuk i influensan och missade flera veckor av träning. Efter att du lärt din första tävling kommer du att veta vad exakt som krävs av dig och vad du hade behövt lägga mer tid på. Och, superklyschigt men sant, ha kul och njut!, känslan när man går i mål är priceless!

FAKTA

Pischa Strindstedt

Ålder: 29 år.

Bor: Stockholm.

Jobb: Personlig tränare och coach för WörkOut.

Familj: Min flock bestående av pojkvän och hunden Duchess.

Tränar själv: Crossfit, löpning, thaiboxning. Har en stor passion för hinderbanor!

Älskar: Mat, resa och träning!

Favoritövning: Marklyft och burpees, och de två tillsammans är döden. Hatkärlek delux!

Meriter: 67 burpees på 3 minuter, är det en merit haha.

ARTIKELN HANDLAR OM